Thursday, January 31, 2008

Kad EPF dulu-dulu





Dalam aku membelek-belek beberapa dokumen lama kepunyaan ayahku, aku telah ternampak Kad EPF lama kepunyaannya yang masih terseimpan baik walaupun telah 51 tahun berlalu. Daripada apa yang aku tahu, ayahku pernah juga menjadi pemandu bas di Kuala Kangsar setelah dia 'lari sementara' dari tentera British di Singapore tetapi kemudiannya telah menyambung semula perkhidmatannya dalam tentera sebelum perpecahan Malaya-Singapura, di mana ayahku kemudiannya telah memilih menyambung tugasnya di Malaya pada masa itu.
Posted by Picasa

Saturday, January 26, 2008

Tabik Kepada Pasukan Paralampik Malaysia

Syabas kepada para olahragawan dan olahragawati paralimpik Malaysia yang berjaya mengakhiri Temasya Suka Para ASEAN ke 4 dengan mengutip 81 pingat emas, 74 perak dan 30 gangsa. Aku berbangga dengan pencapaian kalian semua. Syabas!!!
Posted by Picasa

Kelasku 6 Sastera 2 1982

Wah....entah mengapa pada hari ini 27/1/2008, aku tiba-tiba mencapai majalah lama sekolahku dan menatap semuka demi semuka majalah lama itu. Sambil menatap lembaran muka surat yang telah lusuh itu, ingatanku kembali melayang melayan nostalgia lalu semasa aku masih menuntut di Tingkatan 6 Atas di Sekolah Menengah King Edward VII Taiping.

Memang satu perkara yang amat manis bila mengingati rakan-rakan sekelas tambahan pula ketika itu usia kami semua masih muda, sekitaran 18 - 19 tahun sahaja...muda remaja! Indah benar kenangan lalu ketika usia mula meniti ke penghujung belasan tahun dan akan memasuki awal 20an.
Daripada ramai-ramai pelajar kelasku itu, sekarang ini tiada seorang pun daripada mereka yang dapat aku hubungi. Entahlah , mungkin mereka juga ketika ini merasai kerinduan yang sama sepertimana yang aku rasai sekarang ini. Seingat aku, antara orang yang terakhir aku jumpa ialah Yaya Al Mubarak, di mana sekarang ini bertugas sebagai seorang guru. Kali terakhir aku berjumpanya ialah di penghujung tahun 90an di Kota Bharu , Kelantan. Ketika itu, ia sedang bercuti di rumah bapa mertuanya di Jalan Raja Dewa, Kota Bharu.

Woo Kean Lean pula pernah belajar satu kolej dengan ku. Selepas tamat kolej di Maktab Perguruan Kota Bharu, aku ada mendengar dia telah ditukarkan ke Sekolah Menengah Tun Saban, Gerik, Perak, bermula pada tahun 1987. Selepas itu aku langsung tidak mendengar lagi berita darinya. Gunasegar pula ialah rakan rapatku yang sama-sama berbasikal dari rumah di Kemunting ke sekolah aku di bandar Taiping. Aku masih ingat, setiap pagi lebih kurang jam 7.00 am, aku telah pun sampai ke rumahnya di Kg Pinang. Dari situ kami akan bersama-sama berkayuh ke sekolah. Kali terakhir aku berjumpanya ialah awal 90an semasa ia bekerja di sebuah syarikat, MKJ Trading di Klang, Selangor. Selepas itu aku pernah cuba mencarinya di tempat kerjanya itu pada tahun 2002 namun pekerja di situ mengatakan dia telah pun berhenti dan bertukar kerja di tempat lain. Ah...di manakah kamu Guna.

Oh ya tidak lupa aku kepada Ng Bee Lee, amoi manis yang duduk di bahagian belakang kelasku. Boleh tahan juga dia ni dengan perangainya. Panggilan manjanya ialah Billy. Aku tertarik kepadanya kerana keramahannya dan very sporting. Selalu juga aku bersembang dengannya terutamanya sewaktu ketiadaan guru dalam kelas. Daripada khabar yang aku dengar, kemungkinan dia telah berhijrah ke Australia mengikut keluarganya. Mungkin ,aku rasa dia juga dapat merasakan kerinduan ini...
Untuk rakan-rakanku yang pernah belajar di Tingkatan 6 Sastera 2, tahun 1982 di Sekolah Menengah King Edward VII Taiping, jika ada terbaca coretan ini, silalah berhubung dengan ku di email theriderinblack@yahoo.com.my.
Posted by Picasa

Life As The River Flows


Baru-baru ini, semasa membelek-belek buku di sebuah kedai buku yang terkenal di Seremban, aku telah terpandang sebuah buku yang bertajuk 'Life As The River Flows' karangan Agnes Khoo. Tanpa berlengah-lengah lagi aku terus membeli buku tersebut sebagai sebahagian daripada koleksi peribadi aku.

Buku ini bukanlah sebuah buku yang 'berat' untuk difahami sebaliknya ia hanya memaparkan kisan beberapa wanita di Singapura, Malaysia dan Thailand yang menentang kolonial British pada masa lalu. Tokoh-tokoh wanita yang menentang penjajah Inggeris itu semuanya memilih jalan dengan menganggotai Parti Komunis sebagai wadah perjuangan mereka.

Cerita-cerita yang diperolehi oleh pengarang buku ini adalah daripada temubual beliau sendiri dengan wanita-wanita terbabit. Sesuatu yang menarik ialah untuk kita menyelami hati setiap tokoh wanita terbabit mengapa mereka memilih jalan komunis sebagai wadah perjuangan mereka. Tokoh-tokoh wanita yang diceritakan pula pula bukan hanya berbangsa Cina, tetapi juga Melayu.

Kalau ingin mengetahu cerita lanjut tentang perjuangan wanita-wanita ini, silalah beli buku tersebut...hanya RM50.00 sahaja.
Posted by Picasa

Broery Marantika dalam kenangan

(Petikan dari http://www.broery.com)
On Friday the 7th of April 2000 many people were terribly shocked by the message that the Moluccan singer Broery Pesulima, had passed away. He belonged to a small group of famous Indonesian artists that also was successful abroad. One of his most famous hits was called Mawar Widuri. His ballad Angin Malam (Night Breeze) skyrocketed through the charts. After he was hit by a stroke in 1998, he regularly went in and out of hospitals. He left a wife and two children.

Broery is born in Ambon on the 25th of June 1948 as Simon Dominggus Pesulima. During his career he also uses the name Broery Marantika (after his mothers family name).His father is Gijsberth Pesulima and his mother is Wilmintje Marantika.His brothers are Henky, Freejohn and Hemi (†).The singer was first married to singer and entertainer Anita Sarawak from Singapore. After their divorce Anita Sarawak moves to Las Vegas (USA). Broery then marries Wanda Irene Latuperisa. They have two children: Indonesia Pesulima and Nabila Methaya Pesulima.Broery dies in Jakarta on the 7th of April 2000 caused by a stroke. During his life and after his dead he is one of the foremost Indonesian artists.

As a kid Broery is member of a church choir in Ambon. In 1964 he joins a singing contest conducted by the Radio Republik Indonesia (RRI) Ambon. A year later he moves to Jakarta. There his professional career as a singer is starting when he participates in the Remy Leimena group.Broery has his first records in the years 1968-1969. His popularity suddenly rises after his role in the movie Akhir Sebuah Impian (End of a Dream) that circulates in Malaysia in 1971. In this film he is singing two songs, Angin Malam (Night Breeze) and Mimpi Sedih (Sad dream). At that time he is not only respected as a singer but also as an entertainer.Somewhere about 1975 Broery played in the band The Pro's, together with Chrisye (Chrismansyah Rahadi), Abadi Soesman, Dimas Wahab, Poma and Ronnie Makasutji.

In 1981 Broery falls in love with Anita Sarawak. Anita in October 1981: 'Broery and I are very much in love and we want to be together, whatever happens.' In the period of his marriage with Anita Sarawak, Broery lives in Malaysia. That was the time he changes his name into Broery Abdullah. After their divorce, Broery returns to Indonesia. He makes a comeback with his songs composed by Rinto Harahap. One of them is Aku Begini, Engkau Begitu.

In November 1991 Broery wins in four of six categories at the Jakarta Music Festival: best video clip, best soundtrack, best composition, and best producer. That night he sings Once There Was Love (lyrics by Ian Rod Thompson).

Broery for the first time suffers a stroke on September 23, 1998, after jogging with his wife Wanda. He stays in the hospital for one and a half month. After recovering he manages to complete his duet album with Dewi Yull, 20 Spesial Nostalgia. He also finishes Keroncong and 30 Years in Review (consisting of his most popular songs such as Angin Malam and Mimpi Sedih).While his condition is improving Broery gives testimonies at various church activities. However, on May 14, 1999, he suffers another stroke while singing in a church. It is this second stroke that paralyzes him. He is no longer able to speak and he spends most of the time lying down in bed with his eyes closed.

On Friday morning the 7th of April 2000 Broery passes away, unattended by his wife Wanda. She is at a church mission in Los Angeles, USA. One and a half year after his first stroke he dies at the Puri Cinere Hospital in South Jakarta. He leaves his wife, Wanda Latuperisa, 31, and two children, Indonesia Pesulima Putra (10) and Nabilia Methaya Pesulima Putri (9).

Singer and tv-entertainer Bob Tutupoly, Broery's close friend, couldn't see Broery suffering. 'I just can't stand seeing him in convulsions,' Bob tells Sri Rahayu Drianurmini of GATRA. His colleague Chrisye also feels sad. 'Broery was a dedicated singer', Chrisye says. 'There are many singers, but only Broery could really sing, with all his heart and soul'.

Tuesday, January 15, 2008

Kenangan Zaman Persekolahan


Setiap orang mempunyai pengalaman menarik dan pengalaman pahit masing-masing. Begitulah juga dengan diriku ini. Bermula dari zaman aku mula bersekolah di King Edward VII Primary School di Jalan Stesyen, Taiping, kemudian berpindah pula sekolahku ke King Edward VII Primary School di Jalan Muzium Hulu (Kalau tak salah) dan seterusnya bersekolah di King Edward VII Secondary School, pelbagai kenangan pahit manis telah aku rasakan.


Aku memasuki alam persekolahanku di kelas 1C pada tahun 1970 dimana guru darjahku pada masa itu ialah Puan Letchumanan. Beliau seorang guru yang aku minati pada masa itu dan apa yang aku masih ingat ialah pernah dia membuat jamuan bihun goreng untuk pelajar-pelajar kelas ini. Semasa itu tiada sebarang pinggan digunakan sebaliknya beliau menggunakan kertas lukisan yang dipotong dua.


Semasa belajar dalam kelas ini, aku masih lagi ingat dimana aku pergi ke sekolah dengan menaiki van yang dipandu oleh Ah Ho, iaitu seorang lelaki Cina yang akhirnya telah memeluk Islam dan menukarkan namanya kepada Muhamad Amin. Tidak banyak ingatanku terhadap rakan-rakan yang sama-sama menaiki van ke sekolah denganku.


Semasa belajar di kelas 1C ini, apa yang boleh aku banggakan ialah, aku tidak pernah menangis walaupun aku tidak pernah mempunyai pengalaman pra-persekolahan. Antara rakan-rakan sekelas yang masih aku ingat bersamaku dahulu di kelas ini ialah Rama Mahendran (Mam..migrated to Australia) Abdul Sani (Bapa dia penjual daging di Pasar Taiping), Abdullah Sani (Pernah menangis digigit pacat, dan kemudiannya apa yang aku dengar dia telah menjadi anggota Polis), Shamsuddin (Menangis dalam kelas atas sebab...biar aku simpan dalam hati) dan.........


Kemudiannya aku telah naik ke Darjah 2B1 dimana Guru Darjah aku pada masa itu ialah Miss Devi. Miss Devi ini seingat aku ialah seorang guru yang amat menyayangi aku malahan aku telah dipilih olehnya untuk mempamerkan hasil seni kraftangan yang aku buat iaitu terendak penutup lampu dan bulu ayam menggunakan tali rafia. BLukisan aku juga turut dipamerkan kepada orang ramai yang datang menyaksikan hari terbuka dan pameran di sekolahku pada tahun 1971. Betapa bangganya aku pada masa itu.


Semasa aku bersekolah di darjah 3B1, guru darjahku tidak lain tidak bukan ialah En Khairuddin. Beliau adalah guru yang mengajar aku Ilmu Hisab. Aduh! Sengsara betul kalau tiba period beliau mengajar Ilmu Hisab. Aku adalah antara pelajarnya yang lemah dan sering menjadi mangsa. Kalau setakat pukul tangan, punggung, berdiri atas kerusi atau dihalau keluar dari kelas adalah perkara biasa baginya. Antara rakan sekelas yang masih aku ingati ialah Teoh Bee Seng, Premnath Subramaniam, Dzaeem bin Ibrahim, Raja Ananthan, Ulul Azmi, Aziz bin Ahmad, Roslan, Meor Zainal Azmi, Johnson Tan, Junaidi dan Abdul Halim .Rakanku yang kerap menjadi mangsa ialah Aziz bin Ahmad, Abdul Halim bin Hasbi, dan yang lainnya aku tak ingat. Halim pernah dipukul dan ditolak hingga jatuh masuk ke dalam bakul sampah kelas. Menjerit dia menangis, tapi mujurlah keadaan itu berjaya ditenteramkan oleh Ustazah Ainon (Suaminya Ust. Demyati...kedua-duanya telah kembali ke rahmatullah...Al-fatihah..)


Aku tidak marah kepada Cikgu Khairuddin. Mungkin kerana itulah aku dan beberapa rakanku yang lain telah berjaya dalam kerjaya kami masing-masing! Terima kasih Cikgu.... Cikgu Khairuddin ini pernah menjadi pengadil bolasepak di Daerah Taiping sehinggalah penghujung 1970an. Selepas itu aku tidak lagi mendengar berita darinya.


Aku kemudiannya telah ke Darjah 4 B1 dimana guru darjah aku pada kali ini ialah Mr. Lim. Guruku ini mempunyai rambut pendek seperti komando dan mempunyai kereta Volkswagon. Di tangannya sentiasa ada rotan yang bersedia untuk aksi pada bila-bila masa sahaja.Apa perkara paling menarik sepanjang aku memasuki darjah 4 ini? Ha..ha..ha..tidak lain tidak bukan ialah timbulnya cerita-cerita tentang 'orang kenit' yang datang dengan UFO. Macam-macam cerita tentang orang kenit yang aku dengar. Malahan pernah sekali itu semua rakan-rakan sekelasu berlari menuju ke satu store di hujung dewan sekolah angkara cerita ada pelajar ditembak oleh orang kenit ketika sedang makan nasi lemak waktu rehat di sana. Orang kenit itu kemudiannya telah melarikan nasi lemak pelajar itu...

Masuk ke Darjah 5, aku telah mula bersedia untuk Peperiksaan Penilaian Darjah 5. Pada masa inilah aku telah mula menunjukkan belangku kerana aku kerap mendapat markah yang tinggi dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia. Guru Kelas aku pada masa itu ialah Miss Khoo. Dia mengajar Bahasa Inggeris kepadaku. Semasa tahun ini juga sekolahku telah dipecahkan kepada 2 pecahan iaitu King Edward VII (1) Taiping kekal di tapak lama manakala King Edward VII (2) berpindah ke tempat baru bersebelahan Treacher Methodist Girl's School (TMGS). Dan pada tahun ini jugalah telah menampakkan kematangan aku mengharungi hidup seterusnya.

Semasa di Darjah 5 inilah sekolah aku telah dipisahkan di mana King Edward VII (1) dan King Edward VII(2) telah dipisahkan samada oleh bangunan mahupun lambang sekolah itu sendiri. King Edward VII(2) dipindahkan berhampiran Taman Tasik Taiping. Pemandangan yang indah dan suasana yang nyaman. Peringkat awal perpindahan itu, kami pelajar-pelajar semua telah menghabiskan masa Pendidikan Jasmani untuk membersihkan padang sekolah dari duri. Pada masa itu antara guru sekolah yang rajin membersihkan pada ialah Mr G.L. Ladham. Beliau kemudiannya telah bersara semasa aku di Darjah 5 ini dan dari khabar yang aku dengar dia telah ke Australia dan tiada khabar berita hingga sekarang.

Aku kemudiannya telah naik ke Darjah 6A2. Gah rasanya menjadi pelajar senior. Guru kelasku pada masa ini ialah En Shariff yang sebelum ini mengajar di Sekolah Rendah Sultan Yusoff. Isterinya bernama Salmiah, seorang bidan kerajaan yang bertugas di Rumah Sakit Angkatan Tentera, Kem Garisson Taiping. Kegemaran cikgu Shariff menghukum pelajarnya ialah dengan cara screw di perut atau paha. Namun bergitu dia seorang guru yang mempunyai komitmen yang tinggi. Kereta miliknya ialah Mini Clubman warna kuning.

Rakan-rakan ku semasa di darjah 6A2 ini boleh dikatakan nakal-nakal tetapi tidaklah sampai mencalarkan kereta guru. itu yang aku angkat topi kepada pelajar-pelajar dahulu. Apabila saat sekolah hampir ditutup untuk cuti hujung tahun, kelas aku juga telah menganjurkan jamuan perpisahan kerana selepas ini, ada di antara kami akan berpisah. Ada pelajar sekolah ini yang akan menyambung pelajaran di St. George Instituition, Taiping. Antara rakanku yang telah bertukar sekolah ialah Elias bin Abdul Kadir, seorang pelajar yang tinggal di Jalan Kuala Trong(cerita terakhir Elias aku tidak tahu) dan Ahmad bin Kamil, budak Cangkat Jering, dan Meor Zainal Azmi @ Koleh (Sorry Bro...wa tiada niat menghina, tapi hanya sebagai kenangan mengusik jiwa).

Sepanjang belajar di sekolah rendah, aku banyak belajar menjadi seorang manusia yang berdikari dan yang paling utama sekolahku telah mengajar aku bersosial dan berinteraksi sesama manusia. Memang aku akui aku adalah seorang pelajar yang pemalu, namun aku tetap sebahagian daripada sejarah sekolahku.

Sunday, January 13, 2008

Ayahku (2)

Aku tidak mengenali siapakah kedua-dua jejaka tampan yang berada di kiri dan kanan ayahku itu. Cuma yang aku tahu, gambar itu telah dirakamkan pada tarikh 01/01/1950 di Lenggong , Perak. Gambar ini masih tersimpan dengan baik dalam simpananku dan sekali sekala jika merasa rindu terhadap ayahku, aku akan membelek gambar ini. Daripada cerita ayah yang pernah aku dengan, salah seorang itu ialah Pak Lang Din yang berkahwin dan kemudiannya meninggal dunia di Kelantan. Perkara itu akan aku pastikan kemudian nanti.
Foto di atas ini pula adalah satu-satunya foto persandingan ayahku bersama ibu yang masih tersimpan rapi dalam album gambar di rumahku. Bila melihatkan kepada pakaian pengantin yang dipakai oleh kedua mempelai itu, aku dapat bayangkan betapa penuh beradat sopannya masyarakat Melayu ketika itu. Perkahwinan pada waktu itu diatur oleh keluarga dan bukan atas dasar suka sama suka atau pendeknya cinta sebelum berkahwin.
Foto di atas ini pula ialah gambar selepas perkahwinan ayah dan ibuku, juga kalau tidak silap diambil di Lenggong, Perak. Inilah gambar kenangan abadi ayah dan ibu selepas mereka bergelar suami isteri. Mungkin ada lagi beberapa gambar mereka yang diambil selepas ini tetapi aku sendiri tidak dapat mengesannya.
Posted by Picasa

Ayahku ( 1 )

Beberapa ketika kebelakangan ini, entah mengapa aku asyik teringat kepada ayahku yang telah pun pergi menyahut panggilan Ilahi sejak sekian lama. Bila aku fikirkan tentang ayahku itu, terasa juga betapa dia amat menyayangi aku dan anak-anaknya yang lain. Aku sendiri tidak tahu mengapa sejak dari dahulu kasih sayangku terhadap ayahku tidaklah begitu menebal tetapi semakin hari aku amat terasa kerinduan yang amat sangat kepadanya. Gambar di atas itu adalah gambar ayahku semasa berkhidmat dalam British Army dengan Regimen Royal Signal di Singapore. Nombor tenteranya pada masa itu kalau tak salah aku 3235. Dari rekod, ayahku memasuki British Army pada 14/04/1950 ketika berusia 18 tahun.
Ayahku menyertai British Army pada tahun 1950 ketika berusia 18 tahun. Setahu aku ayah adalah satu-satunya anak nenekku yang menjadi tentera. Pakcikku yang lain menjadi guru. Mungkin darah guru telah menjadi darah keturunanku sejak dari moyangku lagi, Lebai Kemala. Kalau tidak salahku, salah seorang daripada sepupu ayah juga menjadi tentera British berkhidmat dalam Royal Air Force di Singapore. Aku hanya memanggilnya sebagai Paklang Din sahaja. Hingga sekarang anak-beranak Paklang Din masih ada di Singapura.
Gambar di atas ialah gambar ayahku yang diambil ketika baru menjadi tentera. Boleh tahan juga segaknya ayahku dengan stail pakaian dan rambut ala P. Ramlee. Daripada cerita arwah ayahku, dia mempunyai ramai kenalan dalam Royal Signal di Singapura. Tetapi aku tidak dapat mengingati nama kawan-kawan ayah yang sama-sama berkhidmat dalam Royal Signal.
Foto di atas adsalah gambar ayahku bersama dengan nenekku di Kg Bukit Nangka, Lenggong, Perak. Gambar itu diambil semasa ia berusia 7 atau 8 tahun, di tahun 1940 atau 1941 atau di awal zaman pemerintahan Jepun. Sebagai anak bongsu dalam keluarga, ayahku ini agak nakal berbanding dengan abang-abangnya yang lain. Tetapi kenakalan dia selalu membawa akibat kerana nenek adalah seorang ibu yang garang terhadap anak-anaknya. Langsung tidak memberi muka terhadap anak-anak malahan cucunya juga tidak diberi muka.
Posted by Picasa

Saturday, January 12, 2008

Indahnya Alamku

Pemandangan sewaktu berbasikal di Setia Alam, Shah Alam. Ciptaan Ilahi yang amat aku kagumi!


Pelangi...Pancawarna Anugerah Ilahi


7 warna pelangi
hanyalah sebesar hama anugerah ilahi
berbanding rahsianya
7 petala langit
7 petala bumi
7 lautan maha luas
kecilnya terasa jiwa ragaku....

Friday, January 11, 2008

Saya Orang Batak...Rencana Istimewa Oleh Tika Sinaga


"Saya Orang Batak", Sebuah Perspektif

My goodness! Saya mendapat beberapa respon atas tulisan saya berjudul “Jika Anda Orang Batak, Katakan Pada Anak Anda Dia Orang Batak”. Tulisan itu jujur sebuah perspektif pribadi dari pengalaman pribadi. Saya berharap tidak menyinggung siapapun. Kalau dibaca teliti, tulisan itu sebenarnya tidak mendorong semua orang yang masuk dalam kategori Antropologi sebagai “Suku Bangsa Batak” untuk menyebut diri mereka “orang batak”. Sekedar menyarankan agar mereka (yang merasa) “orang batak” memberitahu anak-anak mereka bahwa mereka “orang batak”. Tak ada gunanya berdebat jika anda bukan orang batak atau merasa bukan orang batak. Saya coba ulas semua masukan yang saya terima .
Jonson Tarigan, sahabat saya yang sedang mengambil S3 di New York State, dan selalu menyebut dirinya “orang batak” dalam emailnya mengatakan: “gejala sosial budaya Batak urban yang kau gambarkan di blog mu itu dalam konteks yang hampir sama sudah jadi indikator sejak jaman nenek moyang kita. Sub-kultur yang satu mengatakan berbeda dari lainnya, atau yang satu lebih unggul dari lainnya, yang satu lebih pimitif dari lainnya. Di kampungku, sebutan orang Batak itu ya orang Toba….”
Ita Damanik, sahabat saya semasa kuliah di S1 merespon singkat: “I am Batak, Batak Simalungun!”
Arimbi Nasution, sahabat “french club” saya yang belakangan berjilbab mengatakan: “Aku tak pernah tahu ada, sebutan lain selain “orang Batak”, kecuali jika aku ditanyakan lebih lanjut, ya jawabnya, Batak Mandailing.”
Inangtua (Tante) saya yang br. Siregar (Angkola), menjelaskan bahwa jaman nenek moyang dulu ada ejekan sinis: “muda kayo, han sipirok, muda miskin han toba” artinya, “kalau kaya pasti dari Sipirok, kalau miskin pasti dari Toba.” “Ketika banyak sastrawan Batak Selatan seperti Madong Lubis, Mochtar Lubis atau ilmuwan Dr. Diapari Siregar sudah mahsyur pada masa penjajahan, banyak orang Batak dulu mengaku orang Selatan.” “Krisis identitas orang Batak sudah ada sejak dulu, Boru”, kata Inangtua yang berusia 70-an dan lahir di Jakarta itu.
Saya juga mendapat beberapa email bingung panjang lebar yang tidak dengan blak-blakan mengatakan “kami bukan orang Batak”, tapi dengan kesimpulan pendek mengatakan bahwa sebutan “orang Batak” itu hanya untuk orang Batak Toba. (Sebutan?) Email lain mengatakan, bahwa hanya orang Tapanuli saja yang disebut “orang batak” dan orang non-Tapanuli tidak menyebut diri mereka “orang Batak”. (Disebut-Menyebut?) Sebuah indikasi yang menunjukkan bahwa memang ada perbedaan perspektif (non-ilmiah) diantara kelompok masyarakat Suku Bangsa Batak. Indikasinya, panggilan “batak” mengacu pada sub-kultur batak Toba, yang konotasinya dimata sub-kultur lain adalah “batak tulen”.
“Indikator sejak jaman nenek moyang”, kata Jonson Tarigan sahabat saya.
Seorang sahabat lain mengatakan: “tanah leluhurku, tanah Simalungun (bukan tanah batak!).
Saya menyebut tanah leluhur saya adalah Samosir, karena betapa luasnya Tanah Batak. Menurut Tarombo (silsilah) Marga Sinaga, Saya adalah generasi ke-17 Marga Sinaga, dihitung dari tokoh bernama Raja Toga Sinaga (Sinaga Pertama), hidup sekitar abad ke 15. Sebagian besar buyut kandung saya dikubur di Samosir, sebagian lagi dikubur dan beranak pinak hingga hari ini di Tanah Simalungun, berserak dari Siantar hingga Tanah Jawa atau keluar Sumatra. (Yupp, ada Tanah Jawa di Tanah Simalungun). Sepupu-sepupu saya di Simalungun itu (ada yang mencapai generasi ke 22) sebagian beragama Islam.
Lalu, mengapa disebut Tanah Batak? Apa Sejarahnya
Tanah Batak
Pusuk Buhit di Tapanuli (Tapanuli kemudian mekar menjadi beberapa kabupaten) dipercaya sebagai tempat awal Suku Bangsa Batak pertama yang beranak pinak pada sekitar abad 13. Pemerintah Belanda menamakan wilayah itu sebagai Centraal Batakland yang artinya Tanah Pusat Suku Bangsa Batak atau Tanah Batak atau Tano Batak (Lance Castle, "Kehidupan Politik Suatu Karesidenan di Sumatera, Tapanuli, 1970).
Suku bangsa Batak secara geografis melakukan penyebaran dan berserak pada wilayah-wilayah tertentu dan menjadi “Tuan Tanah” atau “Landlord “ atas tanah-tanah kediaman mereka tersebut. Pemujaan atas tanah-tanah mulia itu dikenal lewat sebutan Tanah Simalungun, Tanah Karo, Tanah Mandailing. Beberapa literature menjelaskan sejumlah hasil penelitian Genealogi (asal-usul) yang menunjukkan, terjadinya migrasi orang Batak secara konsisten yang berawal dari sekitar Danau Toba (Lance Castle, "Kehidupan Politik Suatu Karesidenan di Sumatera, Tapanuli, 1970).
Tiga tahun terakhir ini saya addicted mempelajari buku-buku dan literature yang ditulis oleh Anthropologist, Sociologist, Linguist dan beberapa budayawan mengenai Suku Bangsa Batak, 1 dari 19 peta suku bangsa terbesar di Indonesia yang penggolongannya didasarkan pada lingkaran hukum adat yang dibuat oleh Van Vollenhoven (B. Ter Haar, Adat Law in Indonesia, New York, New York Institute of Pacific Relations, 1984). Saya juga mempelajari Tarombo (Silsilah), mulai Tarombo Si Raja Batak, yang dipercaya orang Batak sebagai cikal bakal Suku Bangsa Batak), serta beberapa Tarombo Marga. Saya tidak berniat untuk memperdebatkan apa yang sudah ditulis dan sudah di-research selama beratus tahun oleh para Anthropologist, Linguist dan Sociologist, Missionarist terdahulu. Mungkin perlu 20 tahun tambahan, plus 10 orang profesor dan sekitar 100 team, untuk secara Anthropology, Genealogy, Ethnology, Sociology, Linguistic, Socio-Linguistic, meneliti ulang asal-usul orang batak, penyebarannya secara geografis, ekonomis, sosiologis, menelaah tingkah laku sosial- budaya-linguistik mereka, menetapkan parameter measurement serta menarik kesimpulan atas siapa yang disebut “suku bangsa Batak”. Jadi saya ambil dari literature yang sudah ada saja.
Siapakah orang Batak? Who are they?
Definisi “Orang Batak”
Pada perspektif saya, pada saat ini ada 2 definisi “orang Batak”;
Mereka yang menurut Antropologi termasuk Suku Bangsa Batak (Definisi ilmiah)
Mereka yang mengaku/merasa Orang Batak (Definisi bukan ilmiah)
Saya katakan “saya orang Batak”, karena berdasarkan definisi ilmiah dan bukan ilmiah, saya tergolong orang Batak.
Suku Bangsa Batak
Antropologi mengenal “Batak ethnic group” atau “suku bangsa Batak” sebagai suku bangsa yang secara geografis berasal/mendiami wilayah-wilayah yang mereka sebut sebagai “tanah” (“land”) itu, dengan 5 sub-culture atau sub-ethnic Group sbb:
5 sub-ethnic group atau sub-culture Suku Bangsa Batak ;


1. Batak Mandailing, mendiami Kabupaten Tapanuli Selatan (ibukotanya Padang Sidempuan) dan sekitarnya. Lokasinya dekat dengan Sumatera Barat.
2. Batak Toba mendiami wilayah yang mencakup Kabupaten Tapanuli Tengah dan Tapanuli Utara.
3. Batak Karo mendiami Kabupaten Karo yang lokasinya sudah dekat dengan Propinsi Nangroe Aceh Darussalam, khususnya kabupaten Aceh Tenggara.
4. Batak Simalungun mendiami wilayah Kabupaten Simalungun dan sekitarnya
5. Batak Pakpak mendiami wilayah Kabupaten Dairi dan sekitarnya
Jadi sah-sah saja jika kemudian kelima sub-kultur didalam kesuku-bangsaan Batak itu mengatakan diri mereka atau menyebut sub-kultur satu dengan lainnya sebagai Orang Mandailing, Orang Toba, Orang Karo, Orang Simalungun, atau Orang Pakpak atau bahkan terdefinisikan oleh kotak-kotak sub-sub-kultur lebih kecil berdasarkan kelompok klan/marga sebagai Orang Angkola atau Orang Selatan atau Orang Samosir (Par Samosir), orang Si Lindung (Par Silindung), Orang Balige (Par Balige). Orang-orang batak ini juga sudah kawin-mawin antar sub-culture dan berserak ke seluruh penjuru dunia.
Lalu apakah artinya kita bukan berakar dari satu rumpun Suku Bangsa Batak? Kita Bukan orang Batak?
“Indikator sejak jaman nenek moyang”, kata Jonson Tarigan sahabat saya.
Sesama orang Jawa memperkenalkan diri mereka dengan identitas orang Solo, orang Yogja, orang Suroboyo, orang Cirebon. Tetapi bukan berarti mereka bukan orang Jawa. Mereka juga sering menekankan kata Jawa didepan daerah asalnya. “Aku Jawa Cirebon!”. Betapapun berbedanya budaya Cirebon dengan budaya Solo, dan budaya Jawa Timur dengan Tengah, mereka tetap “Wong Jowo”
Identifikasi “Saya orang Batak” saya katakan jika lawan bicara saya sesama orang Indonesia menanyakan asal kesukuan saya. Bukan untuk pemujaan kesukuan/etnosentris. Ketika ditanyakan oleh sesama orang batak, tentu saya akan mengatakan: “oh, Opungku orang Samosir, pulau ditengah Danau Toba, tepatnya Lontung dimana rumah opungku berdiri hingga hari ini sejak tahun 1880-an.”
But again, it is my perspective! Perspektif yang mungkin dilihat oleh sesama orang yang merasa “orang Batak” dimanapun dan dari wilayah geografis manapun mereka berasal. Tentunya harus dengan spirit “kita punya banyak kesamaan” dan bukannya spirit “kita berbeda”. Saya sama sekali tidak berniat untuk mempermasalahkan perspektif sebagian orang yang menganggap bahwa rumpun suku bangsanya bukanlah Suku Bangsa Batak. Berbeda? It's OK!

Danbyrd BOULEVARD - Song - MP3 Stream on IMEEM Music

Danbyrd BOULEVARD - Song - MP3 Stream on IMEEM Music

Dengarlah lagu ini dan hayati senikatanya....

I don’t know why,
You said goodbye
Just let me know
you didn’t go
forever my love

Please tell me why,
You make me cry
I beg you please
I on my knees
if that's what you want me to

Never knew that it would go so far
When you left me on that boulevard
Come again you would release my pain
And we could be lovers again

Just one more chance,
Another dance
And let me feel it isn’t real
that I’ve been losing you

This sun will rise,
Within your eyes
Come back to me
and we will be happy together

Maybe today,
I’ll make you stay
A little while just for a smile
and love together
For I will show,
A place I know
In Tokyo where we could be happy together

Thursday, January 3, 2008

Kasihanlah...

02/01/2008 jam 4.00pm. Aku bertemu dengan satu kemalangan yang tragis! Semasa menunggang motosikalku, Aprilia Pegaso Strada melalui tol ELITE hala ke Klang dari Seremban, ketika hampir melalui susur keluar ke USJ, aku melihat satu tubuh kaku di atas jalanraya bersama dengan motosikal yang rebah di atas tanah. Aku terpandang pada tubuh itu dan sekitarnya...ah , anak mana yang menjadi yatim hati ini!!!

Secara tiba-tiba aku merasa hiba yang teramat sangat. Apakah salahnya anak-anak dan isteri lelaki ini? Mengapakah harus mereka menerima takdir itu? Tapi, apa yang boleh kita lakukan, itulah namanya ketentuan. Aku lantas membayangkan bagaimanakah anak-anaknya mengharungi hari pertama persekolahan esok 03/01/2008 tanpa kehadiran seorang lelaki bernama ayah. Apa yang pasti, anak-anak lelaki itu harus menerima hakikat ini sepanjang hayat mereka.

Atas pengalaman semalam itu, aku mula mempersoalkan apa yang sudah jadi dengan masyarakah kita, terutamanya pemandu-pemandu kenderaan tidak kira kereta, lori , bas atau motosikal sendiri. Seringkali aku bertemu dengan keadaan di mana pemandu-pemandu ini langsung tidak memperdulikan nyawa orang lain. Mungkin mereka merasakan bahawa hanya mereka sahaja yang layak hidup di dunia ini dan orang lain tidak perlu hidup.

Sudah berbuih mulut kerajaan, NGO dan orang-orang perseorangan meluahkan seribu satu permasalahan berhubung dengan sikap pemandu kita, namun semuanya umpama mencurahkan air di daun keladi sahaja. Sesuatu mesti dilakukan bukan sahaja oleh kerajaan atau pertubuhan bukan kerajaan, tetapi juga kita sebagai individu juga mesti melakukan sesuatu perubahan agar masyarakah kita akan berubah.

Semoga di tahun 2008 ini, masyarakat Malaysia akan lebih makmur dan semoga tahun 2008 ini juga kita semua akan lebih komitmen untuk mewujudkan masyarakat Malaysia yang penyayang, berdisiplin dan berpegang kepada norma-norma masyarakat yang moden dan berwawasan.
Selamat Tahun Baru 2008.