Monday, June 4, 2007

Kenapa Pasukan Bolasepak Malaysia Sekarang Ini Malap?

Amat dukacita sekali apabila saya bersama dengan rakan-rakan berbicara tentang dunia bolasepak negara yang semakin hari semakin tenat. Apa nak jadi? Apa dah jadi? Era kegemilangan kita sudah berakhir?

Baru hari Ahad 3/6/2007, semasa dalam perjalanan balik dari Taiping ke Klang, saya telah berbincang dengan salah seorang bekas pemain bolasepak Selangor yang sempat menikmati era kegemilangan bolasepak negara di tahun 70an dan 80an. Sepanjang perjalanan dari Simpang Pulai hingga ke Klang, kami telah menyentuh topik ini sehingga adakalanya kami tidak dapat menahan rasa geram dan marah terhadap apa yang telah berlaku terhadap maruah bolasepak negara.

Sampai satu ketika, beliau telah menyentuh satu program bicara dalam tv3 tidak lama dahulu di mana dalam salah satu bicara, telah diberi kesempatan kepada wira negara, Santokh Singh untuk meluahkan perasaannya terhadap isu. Apa yang amat terkejut, Santokh dengan berani telah menempelak pemain-pemain muda sekarang sebagai tiada semangat patriotik, lemah dan tiada semangat. Malahan Santokh sendiri telah meluahkan geramnya dengan berkata,"kalaulah pemain-pemain sekarang bermain dengan pemain-pemain negara masa lalu, tidak keterlaluan kami boleh belasah mereka 20 - 0."

Nah! Itulah satu kenyataan yang amat tepat terhadap pemain negara sekarang ini. Lembik malahan saya ingin meminjam kata-kata seorang peminat bolasepak yang kontroversial baru-baru ini... " pemain negara macam pondan!"

Hairannya semasa era 70an, pemain-pemain bolasepak negara bukanlah pemain professional seperti sekarang. Berapa sangatlah pendapatan yang mereka terima dari bidang tersebut. Tetapi kalau diukur semangat perjuangan mereka, saya tidak nampak kenapa mereka tidak boleh diberi gelaran 'Dato' atau yang setaraf dengannya.

Apa lagi yang FAM hendak kata? Tunggu sampai bila? Mai kita bedah siasat!!!!

No comments: