Wednesday, September 10, 2008

Penjenayah Warga Asing Menggila!

Tragedi yang menimpa satu keluarga di Taman D' Kayangan , Shah Alam pada 09/09/08 telah memberikan impak yang besar terhadap kesedaran kita semua tentang jenayah yang dilakukan oleh warga asing di negara kita.
Rata-rata boleh dikatakan bahawa warga Indonesia mendahului senarai penjenayah yang paling aktif melakukan jenayah di negara kita sekarang ini. Antara jenayah yang melibatkan mereka ialah samun isi rumah, samun mangsa keluar dari bank, ragut, bunuh , seluk saku dan jenayah seksual.
Memang tidak dinafikan bahawa kebanjiran mereka di negara kita sekarang sudah menampakkan trend yang tidak terkawal lagi. Malahan rakyat tempatan sendiri merasa kurang selesa dan tidak selamat berada di tempat sendiri.
Kita tidak boleh mendiamkan diri dan perlu bertindak, namun sehingga ke hari ini nampaknya masih belum ada tanda-tanda satu tindakan drastik diambil untuk menangani masalah ini. Sampai bila ia harus berterusan?
Apakah kita hanya harus melihat dan membisu seribu bahasa. Kita tidak mahu negara kita menjadi seperti negara Indonesia! Masalah ini telah menjadi barah yang semakin merebak. Mampukah kita menangani gejala ini. Siapakah yang perlu dipertanggungjawabkan, pihak berkuasa atau masyarakat?

No comments: