Tuesday, October 7, 2008

PATUNG-PATUNG

Lucu dan amat melucukan sekali bila aku membaca berita dalam akhbar tentang kekecohan replika Anwar Ibrahim di Batu Caves. Akhbar-akhbar telah memberikan tumpuan terhadap isu tersebut dan pelbagai andaian telah dibuat.

Aku bukan menyokong sesiapa, tetapi aku juga mencadangkan akhbar-akhbar supaya mendedahkan semua imej-imej PATUNG-PATUNG yang berada di negara kita, tidak kiralah Tugu Peringatan Negara, replika pemimpin-pemimpin politik yang bertaburan dan apa-apa sahajalah.Macamlah tiada isu-isu lain yang hendak dimomok momokkan.

Banyak lagi isu-isu yang boleh diketengahkan oleh akhbar di negara kita ini, tetapi tidak diendahkan. Isu kenaikan harga barangan, isu kemiskinan di luar bandar, isu jenayah yang meningkat, masalah pendatang haram dan pelbagai lagi isu-isu yang menyentuh masalah sosial di negara ini.

Memang aku bosan membaca akhbar terutama akhbar berbahasa Melayu semenjak dua menjak ini. Banyak sangat memuatkan isu politik yang tidak seimbang. Naik menyampah aku terhadap akhbar-akhbat Melayu. Nasib baiklah anak bini aku pandai membaca Cina. Jadi akhbar Cinalah yang menjadi pilihan kami....kah..kah.

Sebagai negara bebas, biarlah apa yang hendak dilakukan oleh rakyat itu tidak dihalang selagi perbuatan itu tidak melanggar undang-undang. Kita perlu berfikiran kritis dan kreatif. Suburkan minda rakyat dan jangan belenggu kebebasan berfikir rakyat.

No comments: