Wednesday, December 10, 2008

Bolasepak Malaysia Memalukan!

Petang 10/12/2008, bertempat di Satadium Sarakul, pasukan bolasepak telah kembali berjaya mempamerkan aksi bodoh dan memalukan apabila tewas di tangan Thailand 0-3 dalam Kejohanan Piala Suzuki AF.
Dalam akhbar Berita Harian 11/12/2008 di muka 54 terpampang tajuk Darby tagih janji tertunggak RM100,000.Puncanya? Gaji yang dan lain-lain emoulemen yang tidak dibayar oleh pengurusan pasukan Perak.
Cukuplah sudah sandiwara yang telah jemu didengar. Balik-balik kalah,kalah,kalah dan kalah. Meluat sungguh rasanya membaca tulisan wartawan sukan apabila pasukan Malaysia menghentam Laos. Macamlah Mlaysia telah menang Piala Dunia mengalahkan Brazil! Tetapi semuanya hanya hampeh.
Minggu lepas turut dimuatkan berita Malaysia mungkin menarik diri dari kejohanan itu kerana masalah perpindahan stadium dari Phuket. Ribut betul pengurusan Malaysia seperti merekalah gergasi bolasepak dunia. Menyampah!!!!!
Percayalah, selagi basic bolasepak negara tidak diperbetulkan dan diperkemaskan, janganlah berharap negara ini akan mencium bau Piala Dunia, piala Sukan SEA pun kita masih merangkak bodoh.
Lihatlah skil pemain pasukan negara. Langsung tidak meransangkan. Hantaran -hantara yang dibuat tidak tepat, gabra, hilang pertimbangan dan blank tidak tahu apa hendak dibuat!

Semua pihak sekarang ini harus terlibat membetulkan permainan bolasepak di peringkat akar umbi. Lupakan dulu dahan dan pucuknya, mulakan dari bawah. Betulkan di mana yang silap, kilatkan di mana yang pudar.
Tapi persoalannya, adakah kita sanggup berubah?

No comments: