Wednesday, March 11, 2009

REZEKI DARI SUNGAI

Memang tidak dapat dinafikan bahawa sungai di kawasan hulu Sungai Kelantan masih lagi kaya dengan ikan-ikan yang bermutu tinggi. Lihatlah sahaja dalam gambar yang aku paparkan di sini. Inilah hasil ikan dari sungai yang telah aku perolehi sepanjang masa excercise di sungai berkenaan. Antara ikan yang banyak diperolehi ialah ikan tenggalan, ikan baung, ikan patin juara, ikan lampam dan sebagainya. Namun sebahagian besar ikan yang aku perolehi ialah ikan juara. Ikan ini mempunyai isi yang amat lembut sama seperti patin. Cara masakan yang paling sesuai ialah bakar dan cicah sengan budu....adusss....
Memang ramai daripada anggota group yang ikut pada kali ini berpuas hati dengan hasil yang diperolehi. Bukan senang untuk mendapat ikan tersebut di negeri-negeri pantai barat.Namun perkara ini tidak menjadi masalah di hulu sungai Kelantan ini. Aku sendiri bertanya di dalam hatiku, sampai bilakah keadaan ini akan berkekalan? Sudah tentulah lama kelamaan semua hasil sungai ini akan dibongkar. Manusia semakin ramai. Kawasan lubuk ikan semakin mengecil. Cubalah bayangkan jika tindakan awal tidak diambil, apakah akan berlaku lagi sepuluh tahun yang akan datang.
Walaupun aku gembira dengan hasil tangkapan ikan yang diperolehi, tetapi masih ada persoalan yang bermain dalam benakku ini. Aku berpendapat, negara kita masih tertinggal berbanding dengan negara Eropah dan Amerika dalam pemeliharaan sumber ikan sungai. Semua pihak perlu serius untuk memelihara hasil alam yang semakin menerima tekanan daripada perikanan berlebihan. Semua pihak perlu mula memikirkan persoalan ini sekarang. Kita tidak boleh terlalu bergantung kepada kerajaan. Kesedaran perlu ada dalam benak kita bermula dari sekarang.
Posted by Picasa

1 comment:

Anonymous said...

slm...bro aku ni salah sorang pembenih ikan air tawar..nk tny mane nk dpt ikan tenggalan 2 bnyk2..aku nk buat induk la bro..blh la aku lepaskn ank benih 2 dlm sungai blk!!dsmping niat nak jual benih utk tujuan ternakan..