Monday, August 17, 2009

KAKITANGAN HOSPITAL BIADAB ....Alahai Malaysiaku

Dalam artikel lepas, aku ada menulis tentang rakyat Malaysia yang sudah semakin nipis adab sopannya. Memang itulah realitinya sekarang. Peristiwa itu akan terus aku kenang dan kalau negara kita mampu menjadi negara yang berdisiplin tinggi, mungkin aku akan menjadi orang pertama yang akan merayakannya.

Berbalik semula kepada persoalan pokoknya iaitu adab sopan yang menjadi tunjang Rukun Negara ke 5, hari ini 17/08/2009, aku sekali lagi menerima kejutan. Jam lebih kurang 0815 pagi tadi, aku telah ke Klinik Kesihatan Seremban untuk mendapatkan rawatan selsema dan batuk. Walaupun aku berkemampuan untuk ke klinik swasta, namun kerana inginkan kepastian dengan membuat saringan awal H1N1, aku gagahkan juga hatiku untuk ke sana. Memanglah aku amat berat hati hendak ke klinik gomen kerana budi bahasa petugasnya yang amat terkenal dengan kebiadaban yang terlampau.

Sebaik sahaja aku sampai, aku terus mendapatkan nombor giliran dari kaunter yang telah ditetapkan. Sementara menunggu nombor giliranku 2211 di panggil, aku memerhatikan gelagat petugas-petugas klinik tersebut bekerja melayan kerenah orang ramai. Terus terang aku katakan, tiada seorang petugaspun yang melemparkan senyuman kepada orang ramai yang datang mendapatkan rawatan. Malahan aku perhatikan terdapat beberapa orang tua yang telah diherdik kerana tersilap meletakkan kad rawatan di tempat yang sepatutnya. Malahan ada seorang tua yang aku perhatikan dimarah seperti budak - budak kerana lambat datang atau senang katanya terhegeh hegeh datang ke meja saringan.

Aku berkata dalam hatiku sendiri, inilah rupanya manusia yang tidak tahu berterima kasih dan tidak mengenang budi. Tahukah mereka bahawa duit gaji yang mereka terima itu adalah daripada duit orang ramai, duit rakyat? Oleh itu janganlah sewenang-wenangnya memaki hamun orang ramai yang telah memberikan mereka gaji.

Saat aku menerima rawatan di bilik nombor 5 benar-benar mengejutkan aku. Apabila doktor perempuan berbangsa Melayu menyuruh aku pusing ke belakang untuk dia mendengar melalui statesscopenya, aku terpaksa melucutkan beg sandang yang aku pakai dan meletakkannya di atas satu kerusi kosong berhampiran. Doktor tersebut tiba-tiba berkata,"Encik, jangan letak situ, itu kerusi saya." Aku memandang wajah doktor muda itu. Mahu sahaja aku menjawab tetapi aku sabar sahaja. Lantas terpaksalah aku letakkan beg aku di atas lantai.

Aku pertikaikan tindakan doktor itu kerana menggunakan bahasa yang bernada tinggi. Malahan kerusi itu adalah kerusi kosong yang tidak digunakan pun semasa aku dirawat. Salahkan kalau aku meletakkan beg aku di atas kerusi kosong itu. Melainkanlah kalau ada kerusi itu digunakan oleh pesakit lain atau oleh doktor itu sendiri.Memang bagi aku itulah doktor yang kurang ajar. Harap kelulusan sahaj tinggi, tapi adab, KOSONG.

Itu jugalah sebabnya banyak kali juga aku sentuh dalam ceramah-ceramah yang aku beri kepada umum bahawa budi bahasa dan budi pekerti perlu dijaga. Kalau kita tidak suka orang kurang ajar dengan kita, kita juga mestilah berbudi bahasa dengan orang lain. Senang bukan? Oleh itu amat besarlah harapan aku agar kita semua mengambil berat tentang Rukun Negara ke 5 itu, KESOPANAN DAN KESUSILAAN.

2 comments:

Anonymous said...

Memang kakitangan kerajaan selalu kurang sopan.

Engkau Tetap Satu!

theriderinblack said...

Sebenar kebiadapan mereka ini boleh kita kurangkan...kita ajar mereka beradab!!! Bila berlaku depan mata kita, kita tegur depan orang ramai, biar mereka tahu sikit...betul tak?