Saturday, August 15, 2009

SEDARLAH...TERLALU RAMAI PENGKHIANAT DI NEGARA KITA

Sejak kebelakangan ini, ada usaha untuk melebelkan DS Anwar Ibrahim sebagai pengkhianat nombor 1 orang Melayu. Aku dapat rasakan ini sesuatu yang tidak kena pada tempatnya kerana bagi aku kalau benarlah beliau pengkhianat, mengapakah ada jutaan orang masih menyokong beliau? Malahan, makna pengkhianat itu sendiri adalah luas.

Adakah makna pengkhianat itu sendiri perlu disesuaikan berdasarkan situasi semasa atau keadaan setempat? Apakah definisi pengkhianat itu sendiri adalah berdasarkan tafsiran bebas oleh individu yang mahu memanipulasikan sesuatu isu?

Kalau kita merenung kepada sejarah silam negara kita, pengkhianat yang pernah 'masuk senarai' antaranya ialah Datuk Mat Kilau, Datuk Bahaman, Ngah Ibrahim, Datuk Maharajalela, Rosli Dobi, Tok Janggut, Datuk Sagor, Dol Said dan ramai lagi pejuang - pejuang yang pernah melawan penjajah. Asal melawan Inggeris sahaja, maka mereka itu akan di labelkan sebagai pengkhianat. Anggapan itu turut ditanamkan dalam jiwa orang-orang Melayu pada masa itu. Maka berbalahlah orang Melayu @ anak peribumi sesama sendiri antara penyokong pejuang Melayu dan penyokong British.

Berbalik semula kepada isu pengkhianat ini, masyarakat perlu membuka mata dan minda supaya tidak terjebak dengan perangkap yang cuba dimainkan oleh golongan tertentu yang bermotifkan politik semata-mata untuk keuntungan peribadi mereka sendiri. Kita percaya isu ini akan terus dimainkan oleh golongan tertentu sehingga agenda mereka aan tercapai. Apakah agenda golongan ini? Matlamatnya hanyalah KUASA.

Kalaulah mahu disenaraikan pengkhinat - pengkhianat yang ada di negara kita sekarang ini, saya rasa senarainya akan panjang berjela-jela. Tapi secara peribadinya, saya menyenaraikan mereka ini seperti di bawah ini:

1. Individu yang kononnya mengaku pejuang bangsa dan negara, sebaliknya perjuangan mereka hanyalah untuk mendapatkan laba dan keuntungan untuk diri mereka, keluarga dan kroni masing-masing. Golongan ini mungkin telahpun mempunyai kekayaan hasil dari tipu muslihat mereka dengan dibantu oleh juak-juak, kaki ampu dan kaki bodek atau lebih ketara ialah hasil bantuan kaum keluarga mereka yang berada di tampuk kekuasaan.

2. Golongan atau individu yang terlalu gilakan kuasa tetapi merasakan impian mereka itu masih jauh dan mungkin terlepas jika tindakan tidak dimulakan dari sekarang. Golongan ini sanggup menggunakan apa-apa sahaja yang boleh dijadikan alat untuk memenuhi impian mereka. Paling jelas, mereka ini berada dalam parti politik tertentu dan sanggup mengaku memperjuangkan bangsa Melayu walaupun mereka ini sebenarnya adalah pembunuh bangsa Melayu.

3. Juak-juak pembodek dan pengampu yang mentaliti mereka ini adalah dilandaskan kepada materialistik. Mereka ini adalah golongan yang paling ramai sekali. Mereka hanya melihat kekayaan dan kebendaan yang berada di hadapan mereka. Mereka inilah yang kuat berangan-angan dan percaya kepada individu tertentu yang kononnya boleh dijadikan batu loncatan untuk mendapatkan sedikit habuan dari ampuan dan bodekan yang mereka pamerkan.

4. Golongan yang berada di tampuk kekuasaan dan takut kekuasaan mereka aka berakhir andainya mereka tidak memulakan langkah awal dari sekarang untuk menghapuskan pesaing-pesaing mereka. Golongan ini adalah golongan yang amat merbahaya dan sanggup menggunakan kuasa mereka untuk menghapuskan pesaing politik mereka. Golongan ini juga tidak teragak-agak menggunakan apa sahaja alat, media atau pihak berkuasa tertentu untuk kelangsungan kekuasaan mereka. Kalau boleh mereka mahu menjadikan jawatan mereka sebagai hak mutlak mereka dan keluarga mereka. Pendek kata jawatan mereka kalau boleh akan djadikan sebagai hak turun temurun (dinasti). Mereka ini hanya sanggup turun 'takhta' jika anak beranak mereka dijamin kekuasaannya.

Dari apa yang disenaraikan di atas, fikir-fikirkanlah sendiri.....

No comments: