Sunday, July 13, 2008

CATATAN PERJALANAN KE THAILAND (DAY 5) Nakhon Si Thammarat Yang Indah Dan Bersejarah

Date: 14/06/2008@1000hrs
Event: Menjelajah Kota NST
Pagi hari 14/06/2008 jam lebih kurang 0630hs, aku telah pun tersedar dari lenaku. Aku masih tidak percaya bahawa aku telah berjaya menjejak kaki ke Nakhon Si Thammarat. Maklumlah inilah antara kota yang menjadi idamanku sejak sekian lama untuk menjejakinya. Akhirnya tercapai juga hasratku untuk menjejak kaki ke bumi NST ni.

Apabila aku melihat rakanku masih sedap dibuai mimpi indah, aku megambil keputusan untuk merayau keluar dari Grand Park Hotel, tempat penginapanku. Sebaik sahaja aku menyambar motosikalku, aku terus melalui Paknakhon Road menuju ke arah Stesyen Keretapi Nakhon Si Thammarat.
Setelah selesai mengambil gambar di sekitar kawasan stesyen keretapi itu, aku kembali semula ke hotel dan mendapati rakanku telahpun bangun dan bersiap. Kami berdua kemudiannya telah check-out dan terus menuju ke pinggir kota untuk sarapan pagi di satu kawasan benteng selera. Di sinilah aku dapat mempelajari beberapa lagi erkataan bahawa Thai. Antaranya ialah:
khai = ayam
khaw niaw = sejenis pulut dicampur sekaya dan dibaluti daun pisang
Sum = gerai
buri = paip
lik leng = kacukan
chup chup = comel.
Aku dan rakan kemudiannya telah mengambil gambar di kawasan benteng selera yang terletak bersebelahan tali air itu. Seronok juga sebenarnya minum pagi di bawah pohon ketapang yang terletak di tepi tali air itu. Kami sempat berbual dengan pemilik kedai itu, seorang perempuan berumur awal 30an yang peramah dan comel.

Tepat pada jam 1255hrs, aku dan rakanku telah melawat ke Masjid Pusat NST.Entah mengapa hati aku tiba-tiba merasa hiba apabila sampai di luar masjid berkenaan. Aku dan rakan kemudiannya telah masuk ke dalam kawasan masjid berkenaan dan berkenalan dengan beberapa orang jemaah masjid. Salah seorang daripada mereka ialah Imam masjid itu yang kukenali sebagai Imam Solleh. Walau mereka tidak memahami bahasa Melayu, kecuali seorang rakan Tok Imam yang agak boleh berbahasa sikit-sikit, itu tidak menghalang kami dari berkenalan dengan mereka sebagai satu ikatan persaudaraan dalam Islam.

Setelah mengucapkan selamat tinggal kepada mereka, aku dan rakan terus berjala kaki di sekitar kawasan luar masjid berkenaan. Tiba-tiba aku terkejut dengan sapaan seorang perempuan lingkungan umur 40an yang kemudiannya aku kenali sebagai kakak Rozina. Perempuan itu menjemput aku dan rakan masuk ke kedai jahit mereka. Perempuan itu kemudiannya memanggil ibunya yang bernama Mariam dan memperkenalkan kami sebagai pelacong Islam dari Malaysia. Aku terus memberikan salam kepada Ibu Mariam dan menerangkan kepada Ibu tentang perjalanan kami dari Malaysia ke Thailand.

Ibu Mariam amat gembira dapat berkenalan dengan kami. Kami kemudiannya telah dijamu dengan air dan diajak makan tengah hari oleh mereka. Memang masyarakat Thai amat tinggi budi bahasanya. Dengan kebenarannya, aku kemudiannya bergambar dengan mereka sebagai tanda kenang-kenangan. Aku kemudiannya mengucapkan selamat tinggal kepada keluarga tersebut dan berjanji sekiranya ada umur yang panjang dan rezeki yang murah, aku pasti akan kembali semula ke Nakhon Si Thammarat bertemu mereka. Semoga mereka semua dirahmati oleh Allah swt.
Posted by Picasa

No comments: