Monday, July 21, 2008

MEREKA YANG BERANI...Catherine Leroy

Catherine Leroy semasa bertugas di Vietnam pada 1966
Sebut sahaja nama Catherine Leroy, seorang journalist, semua wartawan terutamanya wartawan perang pasti akan terkenang kembali kepada mendiang yang telah meninggal dunia pada 7 Julai 2006 akibat kanser paru-paru. Beliau adalah salah seorang pengasas photo journalist wanita yang sanggup mengadai nyawa ketika peperangan Vietnam semata-mata atas komitmen mendiang dengan tugasannya.

Walaupun bertubuh kecil, tinggi lebih kurang lima kaki dan berat lebih kurang seratus pound, namun beliau mempunyai semangat yang besar dan membara. Beliau telah memenangi beberapa anugerah sepanjang tempoh kariernya termasuklah Robert Capa Gold Medal.
Beliau kali pertama tiba di Saigon pada tahun 1966 dengan hanya berbekalkan sebuah kamera Leica M2 dan wang USD100 semasa berusia 21 tahun. Pada umur sebegina, sepatutnya seorang gadis akan berada di kampung halamannya dan bergembira dengan rakan-rakan, bukannya berada di medan pertempuran.
Perkara pertama yang beliau lakukan ialah mengunjungi pejabat Associated Press dan bertemu dengan editornya Horst Faas. Beliau telah berbohong kepada Faas dengan mengatakan mempunyai pengalaman mengambil gambar di medan perang dan akhirnya telah diberikan penugasan dan diberikan bayaran $15 untuk sekeping gambar.

Kebolehan dan kecemerlangan yang telah dipamerkan oleh mendiang sepanjang penglibatanya dalam mengambil gambar di lokasi peperangan diseluruh dunia telah menyebabkan namanya semakin subur dan gambarnya sering terpampang di dada akbar dan majalah di serata dunia. Malahan beliau sendiri pernah mengarahkan penggambaran filem dokumentari seperti THE LAST PATROL iatu filem tentang sekumpulan veteren perang Vietnam yang telah berarak ke seluruh Amerika untuk memprotes pemilihan presiden Richard Nixon pada tahun 1972.

Semangat dan keberanian beliau harus menjadi contoh teladan kepada kaum wanita untuk terus berdiri seiring dengan kaum lelaki dalam dunia yang semakin mencabar ini. Semangat dan keberanian mendiang akan terus mekar dalam lipatan sejarah dan menjadi contoh terbaik kepada journalist muda pada hari ini.




Posted by Picasa

No comments: