Saturday, January 26, 2008

Kelasku 6 Sastera 2 1982

Wah....entah mengapa pada hari ini 27/1/2008, aku tiba-tiba mencapai majalah lama sekolahku dan menatap semuka demi semuka majalah lama itu. Sambil menatap lembaran muka surat yang telah lusuh itu, ingatanku kembali melayang melayan nostalgia lalu semasa aku masih menuntut di Tingkatan 6 Atas di Sekolah Menengah King Edward VII Taiping.

Memang satu perkara yang amat manis bila mengingati rakan-rakan sekelas tambahan pula ketika itu usia kami semua masih muda, sekitaran 18 - 19 tahun sahaja...muda remaja! Indah benar kenangan lalu ketika usia mula meniti ke penghujung belasan tahun dan akan memasuki awal 20an.
Daripada ramai-ramai pelajar kelasku itu, sekarang ini tiada seorang pun daripada mereka yang dapat aku hubungi. Entahlah , mungkin mereka juga ketika ini merasai kerinduan yang sama sepertimana yang aku rasai sekarang ini. Seingat aku, antara orang yang terakhir aku jumpa ialah Yaya Al Mubarak, di mana sekarang ini bertugas sebagai seorang guru. Kali terakhir aku berjumpanya ialah di penghujung tahun 90an di Kota Bharu , Kelantan. Ketika itu, ia sedang bercuti di rumah bapa mertuanya di Jalan Raja Dewa, Kota Bharu.

Woo Kean Lean pula pernah belajar satu kolej dengan ku. Selepas tamat kolej di Maktab Perguruan Kota Bharu, aku ada mendengar dia telah ditukarkan ke Sekolah Menengah Tun Saban, Gerik, Perak, bermula pada tahun 1987. Selepas itu aku langsung tidak mendengar lagi berita darinya. Gunasegar pula ialah rakan rapatku yang sama-sama berbasikal dari rumah di Kemunting ke sekolah aku di bandar Taiping. Aku masih ingat, setiap pagi lebih kurang jam 7.00 am, aku telah pun sampai ke rumahnya di Kg Pinang. Dari situ kami akan bersama-sama berkayuh ke sekolah. Kali terakhir aku berjumpanya ialah awal 90an semasa ia bekerja di sebuah syarikat, MKJ Trading di Klang, Selangor. Selepas itu aku pernah cuba mencarinya di tempat kerjanya itu pada tahun 2002 namun pekerja di situ mengatakan dia telah pun berhenti dan bertukar kerja di tempat lain. Ah...di manakah kamu Guna.

Oh ya tidak lupa aku kepada Ng Bee Lee, amoi manis yang duduk di bahagian belakang kelasku. Boleh tahan juga dia ni dengan perangainya. Panggilan manjanya ialah Billy. Aku tertarik kepadanya kerana keramahannya dan very sporting. Selalu juga aku bersembang dengannya terutamanya sewaktu ketiadaan guru dalam kelas. Daripada khabar yang aku dengar, kemungkinan dia telah berhijrah ke Australia mengikut keluarganya. Mungkin ,aku rasa dia juga dapat merasakan kerinduan ini...
Untuk rakan-rakanku yang pernah belajar di Tingkatan 6 Sastera 2, tahun 1982 di Sekolah Menengah King Edward VII Taiping, jika ada terbaca coretan ini, silalah berhubung dengan ku di email theriderinblack@yahoo.com.my.
Posted by Picasa

No comments: