Monday, May 12, 2008

KITA PERLU BERHATI WAJA

Melihat kepada foto di bawah, kita tabik dan angkat topi kepada wanita bernama Amanda itu. Saya angkat topi tanda hormat kerana seorang wanita barat sanggup berbasikal beribu-ribu batu jauh dari tanah tumpah darahnya untuk mengembara dan mencari pengalaman hidup. Cuba bayangkan kesusahan yang terpaksa dihadapi oleh wanita ini untuk meredah perjalanan yang jauh dengan hanya berbasikal.

Apakah kita mampu melakukan sertimana yang dilakukan oleh wanita ini? Saya amay mengkagumi orang -orang seperti ini. Mereka inilah yang sepatutnya menjadi idola anak muda kita, bukan hanya meniru membabi buta terhadap budaya-budaya tidak sihat yang berada di sekeliling mereka.
Aku juga mempunyai rakan bernama MAN yang aku rasakan adalah seorang gadis yang amat berani. Aku angkat topi kepada dia kerana keberaniannya mengembara di Nepal, Indo-China, Indonesia dan Eropah. Kecekalan gadis itu membuatkan aku rasa tercabar. Bagaimana seorang gadis boleh mengembara ke sana ke sini berbekalkan keazaman yang kuat dan semangat yang membara.
Atas perasaan seperti dicabar itulah aku nekad akan melakukan pengembaraan sepertimana yang mereka lakukan bagi mencari pengalaman yang kelak akan membantu aku menjadi seorang manusia yang tabah dan berani. Aku sanggup menyerahkan diriku kepada takdir agar diriku bisa berjalan seiring dengan takdirku. Adakah kita hanya bergantung kepada takdir semata-mata untuk berjaya? Fikirkanlah....
Posted by Picasa

No comments: