Thursday, May 29, 2008

WIRA YANG TERBILANG



South Korean boxer Choi Yo Sam declared dead
The Associated Press
Published: January 3, 2008

South Korean boxer Choi Yo Sam, who fell into a coma after winning his WBO intercontinental flyweight title fight last week, was declared officially dead early Thursday, a hospital spokesman said.


The declaration was made at 12:18 a.m. (1518 GMT Wednesday) as doctors stopped the flow of blood to Choi's heart and took him off life support, said Shin Dae Sung, a spokesman at Asan Hospital in Seoul, which received approval from Choi's family.


His heart, liver, both kidneys and both corneas were removed for donation to six patients awaiting transplants, Shin said.


A 58-year-old woman received Choi's liver in an operation Thursday at a hospital in Jeonju, 243 kilometers (151 miles) south of Seoul, her son said.
"I am very grateful to Choi and his family for making the hard decision," said Seol Dong Mok, the woman's son.


Choi's funeral was scheduled to be held Saturday, according to the Korea Boxing Commission.
On Wednesday, a hospital committee pronounced Choi brain dead after conducting a series of tests. He had been in a coma since shortly after winning the fight against Indonesian opponent Heri Amol in Seoul on Dec. 25.


The 33-year-old South Korean, a former world champion, was knocked down just before the end of the 12th and final round of the bout but got back up and was declared the winner on points before collapsing.
"He has lived a hard life," South Korea's Yonhap news agency quoted Oh Soon Hui, Choi's 65-year-old mother, as saying Wednesday after the declaration that he was brain dead. "I hope he has gone to a peaceful place."


Choi was the WBC light flyweight world champion from Oct. 1999 to July 2002, and fought for the WBA light flyweight world title in Sept. 2004.
The South Korean government said Thursday it would award a medal to Choi in recognition of the organ donation and victory in his last fight.


Kim Jong Min, South Korea's culture minister, was to deliver the award - given to people who develop sports in the country - to Choi's family members.


In 1982, South Korean lightweight Kim Duk Koo died four days after being knocked out by Ray "Boom Boom" Mancini in a WBA lightweight world title fight in Las Vegas. Kim was knocked out in the 14th round, prompting the WBC to reduce the length of its bouts from 15 to 12 rounds, with the other major sanctioning bodies following later.


Another South Korean fighter, bantamweight Lee Tong Choon, died of acute swelling of the brain in 1995, four days after losing consciousness following a Japanese title fight against Setsuo Kawamasu in Tokyo.


...............................................................


Seringkali kita mendengar kisah-kisah keperwiraan tentera di medan peperangan. Nama-nama tersohor seperti Rommel, Tomoyuki Yamashita, Gen. Collin Powell dan Salahuddin Al Ayyubi dikenang kerana keberanian dan sikap luarbiasa yang mereka pamerkan dalam setiap peperangan yang mereka sertai.


Namun amat jarang sekali kita mendengar tentang pengorbanan ahli sukan sehingga sanggup berkorban nyawa demi maruah negara mereka. Dalam hal ini banyak yang boleh kita pelajari dari athlit negara Korea Selatan.

Sepertimana petikan berita di atas, antara mereka yang terkenal kerana keberanian, sifat melawan dan atas nama maruah negara mereka, athlit Korea Selatan seperti Kim Duk Koo dan Choi Yo Sam telah sanggup berkorban nyawa demi maruah mereka. Kim Duk Koo adalah antara athlit yang saya sanjungi sejak dari bangku sekolah.

Saya masih teringat peristiwa pertarungan mendiang dengan peninju Amerika Syarikat, Ray "Boom Boom" Mancini. Sebelum pertarungan ini bermula pelbagai cara telah digunakan oleh peninju Korea Selatan ini untuk menurunkan berat badannya bagi membolehkan dia layak bertarung dalam kategori lightweight.

Pertarungan 15 pusingan dengan Mancini adalah pertarungan pertama dan terakhir Kim yang tidak pernah mengharungi pertarungan sebanyak 15 pusingan. Malahan sebelum pertarungan bermula dan beliau keluar dari bilik hotelnya, beliau telah menulis perkataan "membunuh atau dibunuh" di dinding biliknya.

Sebaik bermula sahaja pertarungan, Kim telah mengasak Mancini. Namun mungkin kerana kekurangan strategi dan sistem perlawanan, maka Mancini dapat melakukan tindakan-tindakan merbahaya yang boleh menewaskan Kim. Namun atas semangat ingin mempertahankan maruah negaranya, Kim tidak sanggup mengaku kalah. Dia tetap melawan seperti seekor harimau yang cedera.

Akhirnya pada pusingan ke 14, Kim telah rebah dan koma tidak sedarkan diri. Beliau kemudiannya telah menerima rawatan daripada pakar perubatan di Amerika Syarikat namun gagal. Keluarga Kim akhirnya telah membuat keputusan untuk membawa balik Kim untuk menerima rawatan di Korea Selatan. Namun akhirnya setelah 5 hari koma, ibu Kim terpaksa akur dan membenarkan para doktor membuka alat bantuan hayat dan seterusnya menamatkan hayat seorang wira yang dtangisi oleh ribuan rakyat Korea Selatan.


Nasib yang sama turut menimpa Choi Yo Sam. Wira ini juga telah meninggal dunia akibat pertarungan ketika bertemu dengan peninju Indonesia Heri Amol. Beliau telah rebah sebaik sahaja tamat perlawanan 12 pusingan yang diadakan di Korea Selatan itu.

Pada penilaian saya, saya masih tidak nampak lagi ahli sukan negara kita mempunyai semangat melawan sepertimana athlit sukan dari negara Korea Selatan. Semangat melawan dan semangat juang mereka begitu tinggi. Memang agak luar biasa sekali apabila melihat kepada semangat juang yang dipunyai oleh mereka.

Saya juga masih terkenang tentang athlit taekwon do Malaysia yang pernah dihantar berlatih di Korea Selatan pada era 90an dahulu telah merungut dan akhirnya dihantar balik ke tanah air kerana tidak tahan dirotan dan dibelasah semasa menjalani latihan di negara tersebut. Rasanya akhbar di negara kita pernah menjadikan topik ini sebagai topik utama dan menerima reaksi yang pelbagai dari masyarakat pembaca pada masa itu.

Sukan badminton negara yang beraksi di Piala Thomas baru-baru ini juga telah gagal mempamerkan semangan melawan dan semangat juang yang tinggi semasa kejohanan itu berlangsung di Indonesia. Saya amat kecewa dengan apa yang telah dipamerkan oleh mereka. Mengapakan masalah yang sama masih berulang kali berlaku....lemah dari segi mental!

Pasukan bola sepak negara kita juga menghadapi masalah yang sama malahan antara sukan yang paling nazak di negara kita pada hari ini. Saya telah menjadi bosan dengan apa yang telah mereka pamerkan. Malahan saya tidak dapat menerima hakikat kekalahan pasukan kita dengan pasukan bola sepak Maldives semasa kunjungan pasukan tersebut ke negara kita sebelum bermulanya temasya Sukan SEA di Chiang Mai tahun lalu.

Oleh itu, kita perlu menukar minda kita dan persepsi kita terhadap sukan di masa kini. Sudah lama maruah kita tercalar kerana prestasi kurang cemerlang athlit yang ada di negara kita. Belajarlah semangat dan daya juang dari negara Korea Selatan untuk kebaikan semua dan kembalikanlah maruah kita dalam bidang sukan di peringkat antarabansa. Janganlah kita asyik menjadi mangsa belasahan ahli sukan negara lain.



Posted by Picasa

No comments: