Monday, May 12, 2008

WANITA UMPAMA RAMA RAMA

Memang tuhan menjadikan wanita itu cantik. Cantiknya umpama rama-rama. Siapalah yang tidak terpegun dengan kecantikkan rama-rama. Jika ada taman-taman bunga yang tidak dihiasi oleh rama-rama, maka akan muramlah taman itu, hilang seri, hilang cerianya. Walaupun bertubuh kecil, namun rama-rama tetap menarik perhatian.
Tidak kira tua, muda, kecil atau besar, semua manusia tetap kagum dengan keindahan rama-rama. Paling romantis jika keindahan rama-rama itu dinikmati oleh pasangan yang bercinta. Keasyikan dalam bercinta menambah khayalan si uda dan dara. Rama-rama yang riang berterbangan umpama permata di udara, terbang bebas tanpa batasan.
Namun jika diusik si rama-rama itu, dipegang dan diawet untuk dipertontonkan dalam frem kaca, maka akan hilanglah pesona indahnya.Tiada lagi ceria. Lenyaplah keriangan. Begitulah juga wanita muda jelita, jika telah ternoda diusik oleh tangan-tangan yang rakus, akan hilanglah nilai sebenar kejelitaan wanita itu.
Wanita yang hilang kewanitaannya adalah umpama rama-rama yang telah patah sayapnya. Oleh itu , peliharalah kewanitaan itu agar ia telah menceriakan alam ciptaan tuhan ini.
Posted by Picasa

No comments: