Sunday, June 1, 2008

HUJAN


Air yang gugur dari langit itu dipanggil hujan. Hujan itu satu keindahan yang tidak terperi. Aku adalah insan yang amat menghargai hujan. Aku suka hujan.

Aku gemar kepada bunyi air hujan yang jatuh di atas dedaunan pohon atau yang jtuh di atas bumbung rumah. Bunyinya seakan akan irama muzik yang mengasyikkan. Aku bisa khayal dalam bunyian hujan yang menyentuh kalbu.

Antara bait-bait lagu yang masih aku ingat dendangan Alleycats
Hujan yang turun di senja ini
Dinginnya mengingatku pada si dia....

Atau bait lagu dendangan Allahyarham Sudirman

Hujan yang turun bagaikan mutiara
Bersinar berkilau berkelipan
Subur menghijau bumi terbentang
Dan bayu berpuput lembut

Hujan yang turun bagaikan air mata
Menyirami ketandusan hati
Dan hujan turut mengiringi
Engkau pergi....

Itulah nikmatnya dan maknya hujan dalam kehidupan.
Posted by Picasa

No comments: