Sunday, November 2, 2008

BELIBIS OH BELIBIS

Inilah salah satu pandangan di tasik buatan manusia, aku namakannya Tasik Belibis!

Semalam, 1/11/2008, aku bersama dengan anak-anakku telah membawa beberapa peralatan ringkas untuk melakukan aktiviti birdwatching. Dengan menggunakan kenderaan Hilux, kami berempat beranak telah membuat tinjauan sekitar Pulau Belibis dan berjaya melihat aktiviti sepasang belisbis yang sedang berehat di pulau tersebut
Anakku Emyly @ Mimi begitu tekun menggunakan teropong untuk mencari lokasi di mana terdapat burung-burung hinggap dan bermain di sekitar tasik.
Ini adalah salah seekor belibis yang dapat aku rakamkan dengan hanya menggunakan digital kamera Canon dan difokus terus ke dalam teropong untuk mendapatkan pandangan yang lebih dekat.
Foto di atas ialah sepasang belibis sedang berehat dan kemungkinan memandang ke arah aku dan anak-anakku!

Memang aku amat berpuas hati dapat memerhatikan burung belibis yang sedang berehat itu. Bukan mudah sekarang ini untuk melihat apatah lagi merakamkan gambar belibis secara live. Tetapi mungkin kerana rezekiku telah ada maka dsapatlah aku dan anak-anakku melihat kelibat belibis berkenaan.

Bukan suatu perkara yang sukar untuk melihat belibis di Setia Alam. Cuma yang perlu ada hanyalah peralatan ringkas yang minima , sedikit ketabahan dan disiplin diri yang tinggi. Jangan melakukan perbuatan yang boleh menakutkan belibis dan burung-burung liar yang lain. Jangan membaling batu atau riuh rendah semasa melakukan aktiviti birdwatching ini.

Bagi diri aku sendiri, kekerapan aku berbasikal di kawasan Setia Alam telah menjadikan jiwa aku bertambah sayang dan menghargai anugerah Tuhan kepada aku dan umat yang lain. Terima kasih Tuhan............
Posted by Picasa

No comments: