Friday, November 14, 2008

PENYOKON BN, NGO SERAH MEMO BANTAH TINDAKAN SRI LANKA TERHADAP PENDUDUK TAMIL

Saya tertarik membaca berita muka surat 19 akhbar Berita Harian Sabru, 15/11/2008. Memang amat menarik kerana bagi saya memang ada benarnya memorandum dihantar bagi mendesak kerajaan Sri Lanka menghentikan serangan terhadap penduduk Tamil dalam operasi menentan Gerila Tamil Eelam.

Memang saya terkejut kerana statistik orang awam yang terkorban akibat konflik Sri Lanka mencecah ribuan malahan sejumlah 310,000 pula telah hilang tempat tinggal. Bagi saya konflik tersebut sepatutnya tidak melibatkan orang awam yang tidak berdosa.

Memang saya sendiri pun amat tidak bersetuju dengan tindakan Gerila Tamil Eelam yang turut mensasarkan orang awam Sri Lanka yang tidak berdosa dalam tindakan ketenteraan mereka. Namun daripada apa yang berlaku sehingga sekarang ini, saya berpendapat penyokong BN dan NGO terbabit juga sepatutnya menyerahkan memorandum terhadap pihak Tamil Eelam supaya kedua-dua pihak tidak menjadikan orang awam sebagai mangsa tindakan ketenteraan mereka.

Gerila Tamil Eelam juga sepatutnya berhenti daripada merekrut anak-anak kecil daripada menjadi tentera kerana anak-anak tersebut berhak mendapat pendidikan yang sewajarnya dari kerajaan Sri Lanka. Jalan terbaik hanyalah perundingan kedua dua pihak.

Adalah menjadi harapan agar konflik yang sia-sia antara kedua pihak itu akan dapat dibincangkan oleh PBB agar ia akan mendamaikan semua pihak dan agar semua rakyat Sri Lanka tanpa mengira kaum dan agama akan hidup aman dan sejahtera.

No comments: