Monday, November 3, 2008

IMEJ NEGARA TERCALAR KERANA EUROCOPTER

Memang agak malang sekali apabila isu pembelian 12 unit Eurocopter untuk menggantikan pesawat Nuri telah menimbulkan banyak persoalan dan amat membimbangkan. Dengan harga RM1.6 billion, adakah pembelian ini telah mengambil kira keperluan pertahanan negara dan kemampuan kewangan ketika negara dan dunia berada dalam kegawatan ekonomi sekarang ini.

Saya sendiri agak tertarik dengan isu ini lebih-lebih lagi apabila Timbalan Ketua Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat, Fariz Musa membuat laporan Polis terhadap Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak. Sehubungan itu Ketua Pengarah BPR Datuk Seri BPR akan memulakan siasatan dengan diketuai oleh Pengarah Siasatannya Datuk Shukri Abdul.

Syabas sekiranya benar BPR prihatin terhadap isu ini kerana saya percaya sebahagian besar rakyat Malaysia juga mahu isu ini diperjelaskan kerana ini membabitkan wang rakyat. Bayangkan dengan jumlah wang yang sebegitu besar, adakah berbaloi dengan pelaburan yang akan dibuat nanti oleh kerajaan?

Ingatlah, duit yang akan diguna pakai nanti bukanlah duit PKR, DAP, UMNO atau PAS tetapi adalah duit rakyat, hak rakyat. Hentikanlah segala sandiwara semasa berhubung dengan Eurocopter itu. Jangan nanti pesawat itu akan menjadi senasib dengan pesawat Skyhawk, Hawk, F5E yang mana hanya gah pada nama tetapi amat mendukacitakan. Apakah keputusan siasatan nanti akan diumumkan kepada rakyat? Kita tunggu keputusannya.....

No comments: