Sunday, November 2, 2008

SETIA ALAM-SYURGA BARU HIDUPAN PAYA

Pada 28/10/2008 dan 31/10/2008 yang lalu, aku telah berkesempatan membuat kayuhan basikal di kawasan bandar baru Setia Alam yang terletak kira-kira 5 minit perjalanan dari Klang Selangor. Kayuhan secara solo itu aku lakukan semata-mata untuk beriadah dengan basikal mountainbike Cannondale F7 kesayanganku.

Dalam kesempatan kayuhan itu, aku sempat melemparkan pandanganku ke arah beberapa tasik buatan dan tasik semulajadi yang terdapat di kawasan itu. Memang sebelum inipun aku pernah berbasikal di kawasan itu tetapi hanya bertemu dengan kawanan burung pucong, ayam-ayam, wak-wak dan bangau. tetapi pada kali ini, aku menjadi bertambah seronok apabila dapat memerhatikan kekawanan burung belibis bebas berenang bersama dengan anak-anaknya.
Wah! Bila amenyedari sahaja terdapat burung belibis di kawasan tersebut, aku terus pulang ke rumah dan mengambil teropong Nikon kepunyaanku dan datang semula pada petang harinya untuk melihat secara lebih jelas beburung yang terdapat di sekitar kawasan itu. Memang benar aku amat bernasib baik kerana dapat melihat kawanan burung belibis berenang renang mencari makan di pinggir tasik tersebut.
Selain daripada itu aku juga berkesempatan melihat dan mengambil gambar burung bangau yang aku rasakan agak jinak berbanding dengan burung belibis. Yeah....aku berpuas hati dengan suasana di sekitar kawasan Seri Alam itu. Memang buat masa sekarang ini, tempat tersebut amat sesuai untuk aktiviti birdwatching dan juga berbasikal. Sekirannya cuaca baik, jangan lepaskan peluang menyaksikan burung-burung liar yang bebas berterbangan dan berenang di beberapa tasik di sana. Tetapi jangan lupa, jagalah disiplin sendiri. Jangan menganiaya dan menakutkan fauna yang terdapat di sana. Cara paling terbaik untuk melihat beberung di sana ialah dengan berbasikal!!!!!!!! Ayuh kita berbasikal!!!!!!!!
Posted by Picasa

No comments: