Sunday, November 9, 2008

SURUHANJAYA PENCEGAHAN RASUAH MALAYSIA BAKAL NAIKKAN IMEJ NEGARA?

Saya amat tertarik hati membaca tajuk kecil dan berita panjang sejengkal sahaja dalam akhbar Mingguan Malaysia 9 November 2008. Memang agak menarik tajuk berita berkenaan namun kerana panjangnya sejengkal sahaja maka ianya tentu lebih menarik lagi kerana persoalannya mengapa beita yang sepatutnya gah tetapi menjadi sebaliknya.

Terang-terang saya tidak bersetuju dengan tulisan penulis berita tersebut yang memetik kata Datuk Dr. Mohd. Tap Salleh, Presiden Institut Integriti Malaysia (IIM) bahawa SPRM juga mampu menaik pelabur, sekaligus memulihara keadaan ekonomi negara.

Bagi saya, itu hanyalah teori sahaja dan berkemungkinan juga adalah untuk menyeddapkan jalan ceerita. Namun hakikat sebenarnya, masih banyak perkara yang perlu dilaksanakan oleh kerajaan bagi menarik kembali pelaburan luar ke negara kita. Saya sendiri dapat merasakan begitu calarnya imej negara ini semenjak kebelakangan ini terutamanya dengan perkembangan tidak sihat kempen pemilihan sempena dengan Perhimpunan Agung UMNO pada Mac 2009.

Walaupun berita pemilihan dan mesyuarat UMNO telah diberikan tajuk utama akhbar-akhbar berbahasa Melayu di negara, namun saya sendiri nampak bahawa UMNO telah ditelanjangi dan menjadi bertambah jelek. Politik wang (lebih tepatnya rasuah) dalam UMNO telah membuktikan bahawa UMNO selama ini bergelumang dengan masalah rasuah. Malahan saya sendiri turut merasakan bahawa jika seseorang calon itu tidak mempunyai wang, adalah mustahil ia akan mendapat pencalonan untuk memegang apa-apa jawatan dalam UMNO.

Banyak yang perlu kerajaan lakukan untuk menggembalikan kepercayaan rakyat dan pelabur luar terhadap negara ini. Isu rasuah dalam UMNO, isu moral pemimpin-pemimpin UMNO, isu tender dan projek, isu kronisme , isu bahasa Melayu, isu ISA dan beribu-ribu isu lagi perlu ditangani segera jika kerajaan ingin mendapatkan kepercayaan dunia.

Apa yang penting, SRAM diharapkan akan menjadi tulang belakang terhadap perang memerangi rasuah di Malaysia. Perkara paling penting ialah jangan memilih bulu. Siasatan perlu telus. BPR perlu mendapat nafas yang baru dan segar supaya menjadi elemen penting dalam memerangi rasuah. Jangan tunduk kepada tekanan politik atas pilih bulu. Jika perkara ini gagal dibendung, maka lebih baiklah SRAM ditiadakan.

No comments: