Friday, November 7, 2008

CORETAN PETANG JUMAAT- AKU DAH BOSAN!!!!

Memang aku dah teramat amat bosan dengan keadaan negara sekarang ini. Bukan aku derhaka kepada sesiapa tetapi memang betul aku dah bosan, bosan dan bosan. Bosan kepada siapa? Bosan aku melihat percakaparan politik negara sekarang ini.

Pilihanraya Presiden Amerika telahpun selesai dan sekrang tibalah masanya untuk pemimpin politik Demokrat dan Republikan menggembeling tenaga untuk membangunkan semula negara mereka. Tetapi ini tidak berlaku di negara Malaysia. Ahli-ahli politik masih bercakaran. BN dan PKR masih bercakaran. UMNO dengan UMNO lagi teruk bercakaran! Politik wang, politik wang, politik wang. Kalau nak hentikan politik wang senang sahaja. Gunakanlah istilah 'rasuah politik.'

Aku juga hairan kenapa istilah politik wang ini digunakan. Malaun manakah yang amat bangang mewujudkan istilah itu. Bukankah itu sama ertinya dengan rasuah. Bukankah memberi dan menerima wang dalam pertikaian politik itu adalah satu rasuah? Jadi kenapakah hendak digunakan istilah yang maha lembut sedangkan pengertiannya ialah rasuah? Rasuah tetap rasuah walaupun istilah ditukar.

Bertambah-tambah meluat dan bosan lagi ialah kerana akhbar-akhbar berbahasa Melayu langsung tidak mempunyai nilai akhbar!!! Memang terang membazirkan duit sahaj beli akhbar berbahasa Melayu. Bukan aku ini anti Melayu tetapi cubalah bayangkan bila membaca muka depan, muka kedua dan ketiga akhbar, tidak ada cerita lain melainkan cerita bodek pemimpin politik. Apa ke jadah nak jadi dengan akhbar Melayu. Cubalah tiru akhbar China Press atau akhbar Cina yang lain. Taklah teruk sangat bodekan mereka itu.

Bosan membaca akhbar, aku beralih pula kepada tv, tup tap aku buka tv nak melihat Warta Perdana. Laaaaaaaaa cerita politik lagi, ahli politik rasmikan mesyuarat, PM melawat rumah anak yatim, TPM beri hadiah kepada kampung Orang Asli dan bla bla bla......eeeiiii bosan sungguh.

Apakah budaya ini harus berterusan? Adakah aliran ini harus dibiarkankan. Orang lain dah jauh meninggalkan kita. Kita masih lagi nak sumbat telinga rakyat dengan dongeng-dongeng tentang ahli politik negara yang macam wali baiknya. Merekalah yang terbaik, prihatin, penyayang dan macam-macam lagi......sampai nak bisul telinga dibuatnya.

Akhirnya aku hanya melihat internet, layari akhbar antarabangsa, tak sanggup nak membaca akbar negara sendiri. Buat menghabiskan boreh ajo.....

Catatan petang Jumaat
dari Soromban, NS.

No comments: