Wednesday, November 12, 2008

HARGA BARANG MELONJAK LAGI!!!! MALAYSIA KALAH PERANG!!!!!

Pagi ini 12/11/2008 lebih kurang jam 10.00 pagi aku telah ke Pasar Besar Klang di Jalan Meru untuk membeli barang-barang keperluan dapur. Sewaktu aku sampai di sebuah kedai menjual telur, aku telah bertanyakan kepada pemilik kedai tersebut berapakah harga telur gred B? Belumpun sempat menjawab pertanyaanku, pemilik kedai itu memberitahu aku harga telur telah naik hari ini.

Mungkin kerana aku ini panas baran, tanpa aku sedari aku telah melepaskan beberapa perkataan mencarut l**c*u!!! dan c***i!!!!Memang betul-betul aku panas hati mendengar harga telur telah naik walaupun sekarang bukannya musim perayaan.

Aku kemudiannya bertanya kepada pekedai itu kenapakah harga telur boleh naik sedangkan harga petroleum dunia telah turun? Dia hanya tersengih macam b**i bodoh sahaja.Katanya harga barang makanan ayam elah naik. Aku kemudiannya menambah setahu aku belum ada ura-ura kenaikan harga makanan ayam. Kerana sakit hati, aku tidak jadi membeli telur di kedai itu.

Seterusnya aku telah pergi ke dalam pasar untuk membeli timun. Bila aku tanya harganya, terkejut beruk aku jadinya kerana harganya ialah RM3.00 sekilogram!! Aku bertanya kenapakah harganya mahal sedangkan sebelum ini hanya RM1.90 sekilo. Jawabnya kerana sekarang ini hujan!!!Kemudiannya aku bertanya lagi kenapa sayur sayuran import dari China juga mahal, adakah kerana China juga hujan sekarang ini? Indonesia pun hujan juga ke?

Memang sekarang ini aku amat terasa betapa kesempitan hidup ini terlalu menekan. Bayangkanlah bagaimana seorang kerani rendah, tukang sapu, pembantu makmal, guru , jurugegas dan mereka yang berada di kelas pertengahan hendak menghadapi keadaan seperti ini. Di sinilah mendedahkan betapa lemahnya kerajaan kita kerana penguatkuasaan yang lemah mencerminkan kerajaan yang lemah.

Aku amat berharap agar mereka yang berada di puncak pemerintahan negara agar turunlah ke bawah dan rasailah sendiri penderitaan rakyat! Kamu semua tidak pernah hendak merasai keperitan hidup kerana kamu mempunyai segala-galanya yang mencukupi untuk memenuhkan tembolok anak bini dan kaum kerabat kamu. Kamu boleh mendapatkan apa yang kamu mahu tanpa perlu mengotorkan kasut dan pakaian kamu berjalan di celah-celah gerai ikan ayam dan sayur di pasar.

Wahai para pembesar, cubalah sekali kamu mengadakan lawatan mengejut ke rumah seorang tukang cuci untuk berkongsi makan tengah hari atau makan malam dengan mereka. Aku rasa kalau kamu membawa anak bini kamu berkunjung ke rumah tukang cuci itu, pasti anak bini kamu pun tidak lalu untuk menjamah makanan di rumah mereka. Mana mungkin anak bini kamu makan kalau hanya berlaukkan ikan masin dan kicap atau sambal belacan dengan ulam raja atau pucuk ubi celur!

Cubalah kamu bawa kaum keluarga kamu melawat ke rumah keluarga seorang kampung di Kg Temelong, Lenggong Perak atau ke rumah seorang penoreh getah di Kg Lakloh, Kuala Krai, Kelantan. Rasailah bagaimanakah mereka melalui kehidupan seharian mereka. Belajarlah dari kesusahan rakyat.

Mujurlah negara kita sekarang ini bukan berada di era peperangan. Aku boleh bayangkan kalaulah berlaku peperangan, berapa lamakah negara kita mampu bertahan kerana jika hendak memerangi kenaikan harga pun kita tidak mampu, janganlah berangan-angan hendak mengalahkan musuh yang bersenjata.

Memanglah negara kita sekarang ini sudah masuk ke era yang amat parah. Parah segala-galanya. Dari pemimpin ke rakyat, semuanya sudah parah. Kita perlu mencari ubatnya sekarang. Berubatlah sebelum parah. Marilah kita wujudkan negara yang lebih bermaruah. Hapuskan rasuah, kronisme dan semua unsur-unsur yang membawa kepada keruntuhan dan perpecahan. I love u Malaysia!!!!!

No comments: