Monday, November 3, 2008

SEJARAH KEMERDEKAAN NEGARA-SATU PENILAIAN SEMULA

Pagi ini aku terbaca beberapa artikel seperti tukartiub.blogspot, Malaysiakini dan sebagainya. Bukannya aku ini peminat politik yang kemaruk tetapi aku hanyalah seorang rakyat Malaysia yang biasa sahaja. Tiada sebarang keistimewaan. Maka kerana itulah aku tergerak untuk meluahkan pandangan peribadiku sebagai rakyat yang cintakan negara.

Aku amat bersetuju seratus peratus agar sejarah kemerdekaan negara ini dinilai semula memandangkan generasi selepas kemerdekaan telah dinafikan hak untuk mendadpatkan gambaran sebenar perjuangan ke arah kemerdekaan negara ini.

Apabila aku membelek buku-buku sejarah karangan penaulis sejarah tempatan yang dijadikan sebagai buku teks sekolah, memang jelas bahawa kesimpulan daripada semuanya ialah bahawa UMNO yang menjadi landasan ke arah kemerdekaan negara!Bagi aku, setelah membaca banyak artikel dan mendengar cerita daripada orang-orang lama yang hidup di zaman tuntutan kemerdekaan itu, maka jelaslah bahawa UMNO itu hanyalah satu titsan air daripada semangkuk air untuk menghilangkan dahaga rakyat. Peranan sebenarnya telah dimulakan oleh pertubuhan-pertubuhan yang lebih awal diwujudkan di Tanah Melayu seperti AWAS, API dan sebagainya.

Namun daripada beberapa pertubuhan politik, peranan Angkatan Pemuda Insaf (API) yang ditubuhkan oleh Ahmad Boestamam , Abdul Rahman Rahim dan Abu Bakar Thareek di Ipoh pada 17 Februari 1946 , adalah merupakan pertubuhan politik sebenar yang berjuang ke arah kemerdekaan dengan gagah berani dan bukannya UMNO! Inggeris lebih takutkan API dari UMNO!

Tidak perlu saya huraikan lebih lanjut tentang perjuangan API kerana semuanya ini boleh dilayari di halaman-halaman internet. Namun apa yang ingin saya perjelaskan ialah, sudah sampai masanya kita membuat penilaian semula terhadap sejarah perjuangan kemerdekaan negara kita. Pejuang-pejuang negara yang telah kita lupakan patut diangkat semula kerana tanpa mereka itu, negara kita pasti berada dalam situasi yang sukar.

Semoga Allah akan mencucuri rahmat ke atas semua pejuang-pejuang negara yang telah sanggup mengorbankan jiwa raga mereka demi sebuah kemerdekaan. Kita semua perlu belajar dari kesilapan agar bangsa dan negara akan lebih mekar dan segar dalam persada dunia hari ini.

No comments: