Friday, December 14, 2007

Laksa Kuala!!!

Gambar gua masa nak bayar harga laksa, makan 4 pinggan, tapau 10 bungkus!


Pelayan gerai yang ramah tamah sedang mengemas pinggan mangkuk...steady cik kak ooii


Member gua, Ari tengah belasah laksa untuk first round, sabar sikit, jangan gopoh bro!!


Ini dia laksa kuala yang dah separuh jalan kena belasah. Tu ha di sebelah wa punyer hand set yang dah trade in kat Pertama Kompleks.

Sebut sahaja laksa, semua orang akan terbayang makanan tradisional rakyat yang amat popular tidak kira di mana sahaja kita berada. Terdapat pelbagai jenis laksa seperti laksa Johor, laksa Penang, laksam, laksa Kedah dan laksa Perak tau sesetengah orang memanggilnya laksa Kuala sempena dengan nama Kuala kangsar yang amat sinonim dengan laksa.

Sempena dengan cuti pada 12 September 2007, saya bersama dengan sahabat , Ari telah singgah di Bawah Lembah, Kuala Kangsar dengan tujuan untuk berehat setelah penat berada di utara tanahair. Kesempatan ini kami gunakan untuk merasai laksa Kuala yang amat popular di negeri Perak.

Sebaik sahaja kereta kami membelok masuk ke bandar Kuala Kangsar, saya terus mengarahkan Ari mencari jalan ke Bawah Lembah kerana di sinilah kebanyakkan aktiviti ekonomi masyarakat tempatan berpusat. Di sini terdapat banyak kedai menjual cenderamata, barang-barang pertukangan, kraf, ikan pekasam dan sebagainya. Tapi perhatian kami berdua hanyalah untuk mencari gerai laksa yang benar-benar 'membunuh.'

Pusing punya pusang, akhirnya kami telah singgah di Gerai Laksa Yusuff. Saya kemudiannya telah membuat pesanan laksa dan air cendol. Dari apa yang saya perhatikan, gerai ini boleh tahan juga dengan kunjungan orang ramai yang tidak putus. Bagi hantu laksa seperti saya, dari bau kuah laksa yang harum, sudah membangkitkan keghairahan untuk membelasah laksa semaksimum mungkin!

Seperti yang lazimnya, laksa di Perak agak unik berbanding dengan lain-lain tempat kerana amalan biasa penjual laksa di sini suatu ketika dahulu ialah setiap laksa akan dilapik dengan daun pisang. Maksudnya laksa akan dijadikan seperti sanggul wanita dan diletakkan di atas daun pisang sekeping demi sekeping. Kalau pada tahun 70an dahulu, tiap sekeping berharga antara 10 sen ke 20 sen. Bagi hantu laksa seperti saya ini, saya akan belasah sekurang-kurangnya 3 keping sekali jalan!

Semasa saya menetap di berek tentera Garisson Taiping, laksa yang amat popular ialah Laksa Zaidi. Pemilik gerai Laksa Zaidi ini iaitu Pak Zaidi mempunyai gerai di baw ah pokok sena berhampiran stor Majlis Perbandaran Taiping, bersebelahan padang bomba Taiping. Selain itu anak Pak Zaidi bernama Din pula menjual laksa dengan bermotosikal di luar Rumah Sakit Angkatan Tentera (CRS) Kem Garisson Taiping. Pada waktu pagi hingga tengah hari, motosikal ini akan dipenuhi oleh kaum keluarga tentera untuk membeli laksa Zaidi yang amat power hingga ke titisan kuah yang terakhir.

Namun itu semua hanyalah tinggal kenangan sahaja kerana Laksa Zaidi telah tiada lagi di Taiping. Dari cerita yang saya dengar, Din Si Penjual Laksa pula telah berhijrah ke Kuala Lumpur manakala Pak Zaidi sendiri telah meninggal dunia. Yang tinggal hanyalah kenangan laksa Zaidi....

Posted by Picasa

No comments: