Saturday, December 15, 2007

My Guard Dog 'Princess' The Doberman

Diri!! Diam!!Good Diri....Anjing pun boleh ikut kata kalau diajar.

Sit!!! Good sit!! Princess sedang duduk dan menunggu arahan lanjut.

Baring!!! Anjing yang diajar akan mematuhi arahan dari tuannya.

Bangun!!! Diam!!! Pematuhan arahan diajar tanpa meringankan aspek disiplin antara anjing dan handler.

Itulah 'Princess', doberman kesayanganku yang akan menyambut hari lahirnya yang pertama pada hujung bulan Disember ini. Anjing ini masih lagi dikira puppy dan memerlukan belaian sayang dari kami sekeluarga. Makanan dan penjagaan kesihatannya amat dititikberatkan oleh aku.

Walau pun seorang Melayu dan beragama Islam, namun aku memelihara anjing ini bagi tujuan menjaga keselamatan keluarga dan harta benda serta memburu dan trekking semasa aku masuk ke hutan belantara. Mungkin agak janggal sedikit bagi orang Melayu memelihara anjing, namun bagiku, sekiranya ada keperluan dan menepati syarat-syarat tertentu, tidak ada larangan bagi seseorang untuk memelihara anjing.

Namun bagi yang belum pernah memelihara anjing, mungkin akan mengalami kesukaran untuk memeliharanya terutamanya dari baka doberman kerana anjing jenis ini amat aktif, athletic dan lebih tepatnya ialah hyperaktif. Oleh itu sejak dari kecil lagi, anjing harus didisiplinkan supaya mematuhi beberapa perkara.

Sebagai orang Melayu, aku telah melatih anjing ini agar tidak masuk ke dalam rumah dan tidak membuang air merata-rata. Semuanya disusun dan diatur supaya tidak mendatangkan masalah kepada aku dan jiran-jiranku yang lain.

Setakat ini memang ada juga jiran-jiran dan rakan-rakan yang memandang serong terhadap aku, namun dengan penerangan yang betul, aku rasa mereka dapat memahaminya , walaupun belum ada seorang pun jiran Melayuku pernah atau berani menyentuh Princess.

Semasa berada di dalam hutan rimba, Princesslah antara teman yang boleh dipercayai kerana ia akan memberi amaran sekiranya ada sesuatu yang tidak kena berlaku di sekeliling khemah penginapan kami. Kebolehan deria anjing amat berguna sekali sewaktu berada dalam hutan kerana kebolehan mencium bau mereka boleh memberi amaran awal kepada aku dan rakan-rakan lain. Bolehlah kami tidur aman sedikit dengan dikawal oleh Princess.
Posted by Picasa

No comments: