Sunday, December 16, 2007

Pulau Indah...kenangan dua zaman

Pandangan jeti lama Pulai Indah, terbiar sepi tanpa pembelaan.
Jeti Pulau Indah yang sekarang ini menjadi persinggahan pemancing.
Pembangunan jeti baru di Pulai Indah yang bakal menjadi tarikan pelancong

Jeti yang menjadi kunjungan ramai di hujung minggu.

Kalau diamati daripada gambar di atas, anda semua tentu dapat membayangkan bagaimanakah berbezanya pembangunan yang telah berlaku di Pulai Indah, Pelabuhan Klang. Pada suatu masa dahulu, Pulau Indah juga dikenali sebagai Pulau Lumut, adalah sebuahpulau yang mengandungi perkampungan orang Melayu dan terpisah dari segala bentuk pembangunan seperti di tanah besar.

Rata-rata penduduk di sini suatu ketika dahulu adalah terdiri daripada kaum nelayan, pekebun kelapa, koko dan kopi serta sebilangan kecil kakitangan kerejaan seperti pekerja pos, bidan, guru, polis dan Jabatan Haiwan. Penduduknya pula pada tahun 1980an hingga awal 1990an hanya berjumlah lebih kurang 3,000 orang. Penempatan yang agak ramai penghuni adalah seperti Kg. Sungai Kembong, Perigi Nenas dan Sungai Pinang.

Aku pernah menjadi salah seorang penduduk di sana apa aku ditempatkan sebagai guru di Sek. Men. Pulau Lumut pada tahun 1987. Guru besar aku pada masa itu ialah Cikgu Mohd Nor bin Kamdani.Aku ditugaskan mengajar mata pelajaran Geografi, Bahasa Melayu, Lukisan dan sejarah. Turut melapor diri bertugas bersama aku ialah seorang lagi guru iaitu Cikgu Raden, orang Kelantan yang baru sahaja tamat kursus di Maktab Perguruan Ilmu Khas.

Sebagai orang baru di Pulau Lumut, tentulah pelbagai masalah timbul semasa kami berdua cuba menyesuaikan diri dengan persekitaran di sini. Kami berdua ditempatkan di rumah guru yang memangpun telah tersedia ada. Mulai jam 7.00 petang, kami akan bergilir-gilir menghidupkan generator sekolah untuk mendapatkan bekalan elektrik. Pada masa itu, perkhidmatan elektrik masih lagi tiada di sini. Bagi kakitangan sekolah, generator akan ditutup pada jam 1200 malam setiap hari.

Namun pada hari, Pulau Indah telah menjadi sebuah kawasan yang amat pesat membangun di Selangor apabila kerajaan telah menjadikan pulau ini sebagai pelabuhan barat yang menjadi pintu masuk perkapalan ke negeri Selangor. Amat memeranjatkan hanya dalam tempoh20 tahun, pulau ini telah menunjukkan banyak perubahan, dan masih berterusan hingga sekarang.

Posted by Picasa

No comments: