Wednesday, June 25, 2008

CATATAN PERJALANAN KE THAILAND ( DAY 4) Nakhon Si Thammarat-A Glimpse Into Thailand's History

Time: 1907hrs@13/06/2008
Loc: Nakhon Si Thammarat
Distance: 208 km From Hatyai
Event: Selamat sampai ke Ligor
Siapa yang tidak kenal Nakhorn Si Thammarat(NST), wilayah bersejarah di Thailand. Nakhon Si Thammarat is best described as an absorbing place, where adventureous travelers can linger and enjoy the historical selics and cultural sights at their own pace. Memang tidak dapat dinafikan lagi bahawa NST amat terkenal dengan wat Buddha terutamanya Wat Pra Maha That Waromaha Wihan yang terletak di Ratchadamnoen Road.

Nakhon Si Thamarat (NST) is the anchor of superlative Buddhism during the Srivijaya Period. According to Indian History NST was once called Tarmporn ling, Tamalingkharm or Tarmpornlingaesnan whereas n Ceylonese legend it was called Chawaka, Siritharm Nakhon or Sitharmarat. Ancient Chinese used to name this town Tangmaling, Holing or Tanmaling connoting its location which used to be famous seaport where foreign traders came fot barterig and trading their products.
Sebaik sahaja menjejakkan kaki ke NST ini, aku terus mengambil peluang bergambar sepuas-puasnya kerana inilah antara wilayah yang paling aku ingin lawati sejak sekian lama. Ini adalah kerana aku terlalu meminati sejarah dan memandangkan NST adalah antara tempat bersejarah yang unggul di Thailand, maka aku teramat sangat mencintai tanah bersejarah itu.

Sebaik sahaja aku berhenti berhampiran dengan City Wall, aku terus bersama dengan rakanku mengambil gambar di sekitar kawasan tersebut. Dalam pada itu aku terus meninjau kawasan sekitar dan terpegun melihat ketenangan banda tersebut. Pada waktu petang sebegini, ramai penduduk tempatan kelihatan sedang jogging dan ada juga yang melakukan aktiviti senamrobik.

Semasa aku dan rakanku astik melihat kawasan sekitar, kami telah disapa oleh seorang lelaki yang memberi salam. Aku agak terperanjat dan menjawab salam tersebut. Rupa-rupanya, beliau ialah seorang penduduk sejati NST beragama Islam. Aku kemudiannya berjabat tangan bersalam dengan beliau sebagai tanda persaudaraan sesama islam walaupun dipisahkan oleh batasan politik dan geografi. Beliau ialah Mr. Thammanoon Kozem, seorang teknisyen telekommunikasi dengan CAT Telecom Public Company Limited. Beliau memberitahu bahawa ia tinggal tidak jauh daripada Masjid Pusat NST.

Setelah asyik berbual dan bertukar-tukar alamat, beliau telah meminta izin untuk pulang ke rumah untuk solah Maghrib. Alhamdulillah, masih ada lagi saudara seagamaku masih mengekalkan cara kehidupan islam walaupun dikeliliggi oleh budaya dan sosial yang berbeza, Maha Besar Allah.

Setelah selesai meninjau kawasan tersebut, aku dan rakanku mengambil keputusan untuk mencari penginapan untuk kami berdua pada malam ini. Kami terus menghidupkan enjin motosikal kami dan terus menuju ke pusat bandar. Aku terus membawa mesinku, Aprilia Pegaso Strada menghala ke jalan menuju ke Surat Thani dan kemudiannya berpatah balik kerana tersesat jalan. Akhirnya aku dan rakanku telah berjaya mencari Grand Park Hotel di Paknakhon Road, hanya di belakang Pasaraya Carrefour.
Posted by Picasa

No comments: