Wednesday, June 25, 2008

CATATAN PERJALANAN KE THAILAND (DAY 4 ) Makan Malam Yang Sukar

Inilah gerai masakan muslim yang terletak di hadapan Ibu Pejabat Polis Nakhon Si Thammarat
Time: 2320hrs @ 13/06/2008
Loc: Ratchadamnoen Road
Event: Makan Malam
Selesai sahaja mandi dan tidur sebentar kerana keletihan, aku dan rakanku terus keluar dengan menaiki motosikal untuk mencari tempat makan yang boleh kami singgah untuk mengalas perut. Mungkin kerana hari sudah larut malam, maka agak sukar bagi kamu untuk mencari kedai makanan muslim ketika itu. Akhirnya aku dan rakankui telah dapat mencari sebuah gerai menjual makanan kepunyaan seorang muslim yang terletak betul-betul di hadapan Pejabat Polis NST.

Setelah lokasi dijumpai, kami menghadapi masalah pula untuk memesan makanan kerana pemilik gerai tersebut tidak tahu berbahasa Melayu apalagi berbahasa Inggeris. Bagi mengatasi masalah itu, aku kemudiannya menunjukkan ke arah periuk nasi dan kemudiannya memberi isyarat goreng kepada perempuan pembantu gerai berkenaan. Perempuan itu kemudiannya mengangguk tanda faham kemudian dia bertanya lagi dalam bahasa Thai. Aku kemudiannya telah meminta tom yam untuk dimakan bersama dengan nasi goreng tersebut. Rakanku Ari pula kemudiannya telah meminta papprik.
Aku kemudiannya mengambil kesempatan untuk melihat-lihat ke kawasan sekitar dan kemudiannya pergi ke arah sebuah kedai 7-Eleven untuk membeli kad telefon.
Seperkara yang menjadikan aku hairan ialah apabila aku melihat keadaan jalan raya yang lengang pada waktu tersebut. Cubalah bayangkan macam mana keadaan hura hara di Kuala Lumpur pada saat bergitu.

Setelah hidangan kami sampai, tanpa membuang masa, kami berdua telah melahap bahan makanan yang telah kami pesan tadi sepuas-puas hati. Setelah selesai menikmati nasi berkenaan, kami berdua terus balik ke hotel penginapan kami untuk tidur setelah penat berjala.
Posted by Picasa

No comments: